برندسازی درکسب وکار،کلید طلایی و رمز موفقیت در مدیریت ذائقه مشتریان و ماندگاری دربازار امروز

دسته بندي : کتاب » کسب و کار و پول

برندینگ یا همان برند سازی یکی از مهم‌ترین ابعاد هر کسب‌وکاری، کوچک یا بزرگ، خرده‌فروش یا بی تو بی  ‌است. در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمده‌ای به شمار می‌رود. اما برند سازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب‌وکار شما اثر می‌گذارد؟
به زبان ساده، برندِ شما، اعتبار شما در نزد مشتری است. برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اینکه تفاوت آنچه شما ارائه می‌دهید با آنچه رقبای‌تان عرضه می‌کنند، چیست. برندِ شما، برآیندی از شخصیت فعلی شما، شخصیتی که می‌خواهید باشید و برداشت دیگران از شخصیت شما است. در این مقاله درباره اصول اولیه‌ی برند سازی بیشتر می‌خوانید.

در این نوشتار مطالب ارزشمندی از صاحب نظران بازاریابی و برندسازی ،داده پردازی و تدوین شده است که در قالب ۱۷۹ اسلاید تخصصی ودر زمینه رمز موفقیت برند های مطرح جهانی به صورت مطالعه موردی استفاده شده است و می تواند مورد استفاده تمامی عزیزان اعم از مدیران کسب وکار ،مشاوران بازاریابی و فروش و هم چنین دانشجوان،استاد و پژوهشگران ارجمند قرار گیرد

با سپاس و احترام

دکتر محرم غفاری

 

آیا شما در صنعت خود، یک نوآور تک‌رو و مستقل هستید یا بازیگری باتجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصول شما، محصولی گران‌قیمت و با کیفیت بالا است، یا ارزان اما با ارزش بالا؟ شما نمی‌توانید در هر دوی این دسته‌ها جا بگیرید؛ همانطور که نمی‌توانید خواسته‌ی همه‌ی مردم را برآورده کنید! شخصیت شما و کسب‌وکارتان بر اساس اینکه مشتریان هدف‌تان از شما چه می‌خواهند، شکل می‌گیرد.
لوگو (نشان تجاری)، بنیان و پایه‌‌ی برند شما را تشکیل می‌دهد. سایت اینترنتی، بسته‌بندی و ابزارهای تبلیغاتی، که همگی باید مکمل و یکپارچه با لوگوی شما باشند، همگی منتقل‌کننده‌ی برند شما هستند.

استراتژی برند و ارزش آن

استراتژی برند یعنی تعیین اینکه چه چیز را، چگونه، در کجا، و به چه کسی ارائه می‌کنید؛ به عبارت دیگر یعنی برنامه‌ی شما برای انتقال پیام برند‌تان. جایی که تبلیغات خود را ارائه می‌کنید، کانال‌های توزیع، آنچه در قالب کلمات و تصاویر منتشر می‌کنید، همگی بخشی از استراتژی برند هستند.
برند سازی استراتژیک به شکلی پایدار، منجر به شکل‌گیری یک برند قدرتمند می‌شود که به معنای ارزش افزوده‌ی بیشترِ محصولات و خدمات کسب‌وکار شما است که به شما امکان می‌دهد در مقایسه با موارد مشابه موجود، قیمت بالاتری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید. کوکاکولا در مقابل سایر نوشابه‌های رایج مثالی روشن در این باره است. چون کوکاکولا یک برند قدرتمند است، قیمت بالاتری برای محصولاتش تعیین می‌کند؛ مردم هم حاضرند این قیمت را بپردازند.

برندسازی (Branding) چیست؟ ۷ تکنیک برندینگ برای مبتدی ها

برندینگ یا همان برندسازی (Branding) یکی از مهم‌ترین اصول هر کسب‌وکاری است که استراتژی ها و اصول خاص خود را دارد ، دانستن این اصول برای هر بیزینسی الزامی است. هر کس به فراخور حال خود و به تناسب نیاز خود تعریف برند و برندسازی را تغییر داده است. به زبان ساده، برند شما در واقع اعتبار شما در نزد مشتری است.
7 تکنیک برندسازی یا برندینگ ( Branding)
 
 

برندینگ یا همان برندسازی (Branding) یکی از مهم‌ترین اصول هر کسب‌وکاری است که استراتژی ها و اصول خاص خود را دارد ، دانستن این اصول برای هر بیزینسی الزامی است. هر کس به فراخور حال خود و به تناسب نیاز خود تعریف برند و برندسازی را تغییر داده است. به زبان ساده، برند شما در واقع اعتبار شما در نزد مشتری است. برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند. برند شما، در واقع شخصیت فعلی شما است. در این مقاله درباره اصول اولیه‌ی برند سازی بیشتر می‌خوانید. در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمده‌ای به شمار می‌رود. اما برندسازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب‌وکار شما اثر می‌گذارد؟ چگونه برندسازی کنیم؟ مقدمات برند سازی چیست؟ برای برند سازی چه باید کرد؟ قوانین برندسازی چیست؟

برندینگ یا برندسازی چیست

برندسازی یا برندینگ فرآیندی است که در آن شما نام برند خود را برای مخاطبین معنا می کنید. برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار یا یا برای یک شخص باشد که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. فرآیند برندسازی به‌ روش های مختلفی انجام می‌شود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام و برند شما است.

استراتژی برند سازی چیست ؟

استراتژی برندسازی طرحی است که اهدافی خاص و بلندمدت را در برمی گیرد و می تواند با تکامل و بهبود یک برند موفق حاصل شود و مجموعی از اجزای بنیانی شرکت شما آن را قابل شناسایی می سازد. یک استراتژی مشخص و قابل اجرا بر روی تمام جوانب یک کسب و کار تاثیرگذار است و به طور مستقیم با نیازهای مشتری احساسات و محیط رقابتی مرتبط است.

دوره برندسازی
استراتژی برندسازی طرحی است که اهدافی خاص و بلندمدت را در برمی گیرد

اجازه بدهید اول از همه بزرگ ترین تصور اشتباه در مورد استراتژی برندسازی را برایتان شفاف سازی کنیم . برند شما صرفا محصول, لوگو, وب سایت و یا نام شما نیست. در حقیقت برند شما بسیار بیشتر از آن هاست. مفهوم برند شاید کمی غیر ملموس باشد ولی به همان اندازه سخت است که برندهای قدرتمند و متوسط را بتوان از هم جدا کرد و تشخیص داد.

بنابراین برای  کمک به شما در مبحث برندسازی که اکثر بازاریابان آن را بیشتر شبیه یک هنر می دانند تا یک کار علمی، ما مبحث جامع استراتژی برند سازی را به هفت قسمت اساسی تقسیم بندی کرده ایم که می تواند برای بقای شرکت شما در طول سالیان دراز مفید باشد .

۷ عنصر برای یک استراتژی جامع برندسازی:

  • هدف

هر برندی وعده می دهد ولی در بازار که اعتماد مشتری پایین هست و در نظر گرفتن بودجه برای  مشتری بسیار حائز اهمیت است تنها وعده ی داد شده نیست که یک برند را از برند دیگری متمایز می سازد.بلکه داشتن یک هدف مشخص هست. (آلن آدامسون , رئیس طراحی و مشاوربرندسازی شرکت Landor Associates). در هنگام تعیین موقعیت برند خود, فهمیدن آن چه که برند شما دقیقا وعده می دهد بسیار مهم است.

دانستن این که چرا هر روز از خواب بیدار می شوید و به سر کار می روید بسیار مهم است .به عبارت دیگر هدف شما باید خاص و مشخص باشد زیرا داشتن هدف مشخص هست که بین شما و رقبای شما تمایز ایجاد می کند.

داشتن هدف مشخص در ساخت برندینگ
داشتن هدف مشخص هست که بین شما و رقبای شما تمایز ایجاد می کند

چگونه می توانید هدف کسب و کار خود را تعریف کنید؟

بر اساس وب سایت Business strategy insider هدف کسب و کار را می توان به دو روش تعریف کرد.

  • کارکردی : این مفهوم به  ارزیابی موفقیت از منظر منطق آنی و تجاری متمرکز است .به عنوان مثال هدف کسب و کار شما این است که درآمد کسب کنید .
  • هدفمند :این مفهوم به موفقیتی تاکید دارد که با توانایی درآمدزایی و ایجاد بهبود در شرایط زندگی مرتبط است .

اگر چه کسب درآمد برای هر کسب و کاری مطمئنا بسیار مهم هست ولی ما برندهایی را تحسین می کنیم که تمایل دارند به چیزی بیش تر از سودآوری دست بیابند مانند IKEA چشم انداز کاری IKEA فقط فروش مبلمان نیست بلکه ایجاد یک زندگی روزمره ی بهتر هست.

این رویکرد برای مشتریان بالقوه جذاب است چون نشان دهنده ی تعهد کسب وکار برای ارائه ی ارزشی فراتر از صرفا کسب درآمد و فروش هست. وقتی هدف کسب وکار خود را تعریف می کنید این مثال را همیشه در ذهن خود داشته باشید : اگرچه کسب درآمد یک اولویت مهم برای همه ی کسب وکارها است ولی این مفهوم به تنهایی کافی نیست تا بتواند برند شما را در صنعت خود از دیگر رقبا متمایز سازد.

مشاوره برندسازی
چشم انداز کاری IKEA فقط فروش مبلمان نیست بلکه ایجاد یک زندگی روزمره ی بهتر هست

توصیه ما چیست؟ کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنید اگر شما نیاز به یک الهام دارید برندهایی را که تحسین می کنید بررسی کنید و ببینید که چشم انداز و ماموریت کسب و کار آن ها چگونه تعریف شده است.

  • ثبات (یکپارچگی)

نکته ی اصلی در مورد یک پارچگی این است که از صحبت کردن در مورد چیزهایی که ارتباطی با برند شما ندارند و باعث بهبود و ارتقای برند مورد نظر نمی شود خودداری کرد. عکس جدیدی به صفحه ی فیس بوک کسب و کارتان اضافه کردید؟برای شرکت شما چه معنایی دارد؟آیا با پیغام شما مطابقت دارد؟ یا صرفا یک چیز بامزه بود که به طورکاملا صریح و روشن مخاطبان شما را گمراه کند؟

در تلاش برای ایجاد یک پلت فرم برای برند خود , باید مطمئن باشید که تمام پیغام های شما یک پارچه هستند . در نهایت ,این ثبات و یکپارچگی برای هر چه بیش تر شناخته شدن برند شما کمک می کند. که این امر نیز به نوبه ی خود منجر به وفاداری مشتری می شود . برای دیدن یک نمونه ی عالی از یکپارچگی و ثبات بیایید نگاهی به برند کوکا کولا (coca cola) بیندازیم.

برند کوکاکولا (coca cola)

در نتیجه ی تعهد این برند به یکپارچگی , تمام المان های بازاریابی این برند با یکدیگر هماهنگ هستند که این امر باعث شده است به یکی از شناخته شده ترین برندهای جهانی تبدیل شود . برای مثال حتی در سطح حساب های کاربری خود در رسانه های اجتماعی , یکپارچگی تمام مطالب و برند کاملا واضح است.

برند کوکاکولا (coca cola)
تمام المان های بازاریابی برند کوکاکولا با یکدیگر هماهنگ هستند

برای جلوگیری از ترک مشتریان بالقوه باید سعی کنید قسمت هایی از کسب وکارتان را که با یکدیگر غیرمرتبط است یک پارچه و هماهنگ سازید. مزایای ایجاد یک شیوه نامه (style guide) را در نظر بگیرید .یک شیوه نامه میتواند شامل هر چیزی باشد , از تن صدایی که شما استفاده می کنید تا طیف رنگهایی که شما برای جایگاه یابی محصولات وخدمات خود به کار خواهید گرفت .با صرف زمان برای تعریف و توافق روی این نکات وملاحظات برند شما سودآور خواهد بود .

  •  هیجانات

مشتری ها همیشه منطقی تصمیم گیری نمی کنند .چگونه میتوانید این مساله را که فردی هزاران دلار بیش تر برای خرید موتورسیکلت Harley (هارلی) پرداخت کرده است را توضیح بدهید؟ در حالی که می توانست با بودجه ی خیلی کمتر موتورسیکلتی به همان خوبی بخرد.

آنجا یک صدای احساسی بوده که زمزمه می کرده : هارلی بخرید. ولی چرا؟ هارلی دیویدسون با ایجاد یک انجمن برای برند خود از برندسازی عاطفی استفاده می کند .این انجمن با نام (HOG  (Harley owner groups , صاحبان موتورسیکلت هارلی , برای ارتباط دادن مشتریان خود با برندشان و هم چنین برای ارتباط مشتری هایشان با یکدیگر شکل گرفته است .

هارلی دیویدسون با فراهم آوردن فرصتی برای مشتریانش برای این که احساس کنند بخشی از یک گروه و اجتماع بزرگتری هستند تا این که فقط تعدادی موتورسوار ساده باشند توانست موقعیت خود را به گونه ای تثبیت کند که برای کسانی که می خواهند موتورسیکلت بخرند تبدیل به یک انتخاب آشکار شود.

هارلی دیویدسون
هارلی دیویدسون با ایجاد یک انجمن موتورسواران برای برند خود از برندسازی عاطفی استفاده می کند

چرا؟چون انسان ها یک تمایل ذاتی برای ایجاد روابط دارند .

 

تحقیقات دو روانشناس:

(Roy Baumeister and Mark Leary) به بهترین شکل این نیاز را در فرضیه ی “تعلق خاطر ” بیان می کند که می گوید :انسان ها یک نیاز اساسی روانشناختی دارند که احساس کنند با دیگران در ارتباط هستند واین که پیوندهای دلسوزانه ومحبت آمیز در روابط صمیمی , مهم ترین بخش رفتار های انسانی هست . ناگفته نماند تعلق خاطر,  نیاز به عشق ,محبت و حضور در گروه ها مستقیما در وسط سلسله مراتب نیازهای مازلو (هرم مازلو ) قرار می گیرد که هدف آن دسته بندی نیازهای مختلف انسان است.

 

درسی که باید آموخت ؟

برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود در سطحی عمیق تر وعاطفی تر راهی پیدا کنید. آیا به آن ها آرامش می دهید ؟ آیا به آنها این حس را می دهید که جزئی از خانواده هستند؟ آیا زندگی را آسان تر می کنید؟

از محرک های عاطفی مانند این ها برای تقویت روابط و وفادار ماندن مشتری  استفاده کنید.

  •  انعطاف پذیری

در دنیایی که سریع در حال تغییر هست بازاریابان برای حفظ ارتباط باید انعطاف پذیر باشند. از طرف دیگر انعطاف پذیر بودن باعث می شود تا در مورد کمپین های خود خلاق باشید. ممکن است بگویید , یک دقیقه صبر کنید .چگونه می توان در عین یکپارچگی , انعطاف پذیر نیز باشیم؟

سوال خوبیست .در حالی که هدف یکپارچگی و ثبات , ایجاد استاندارد برای برند شماست. انعطاف پذیری شما را قادر می سازد که تعدیلاتی ایجاد کنید که باعث ایجاد علاقه شود و رویکرد شما را نسبت به رقیبان تان متمایز سازد. به عبارت دیگر برنامه بازاریابی مبتنی بر هویت برند به ثبات و یکپارچگی کافی نیاز دارند تا قابل شناسایی باشند و در عین حال برای به روز ماندن نیاز به تنوع کافی دارد. (کوین بودلمن , رئیس peopledesign)

انعطاف پذیری در قیمت گذاری

یک نمونه ی عالی از این نوع تعادل استراتژیک برند Old spice هست. این روزها Old spice یکی از بهترین نمونه های بازاریابی موفق هست. با این حال تا همین اواخر این برند برای اکثر پدران و مردها برند ناشناخته ای بود اما امروزه یکی از محبوب ترین برندها برای تمام آقایان در هر سنی است .

 

رمز این موفقیت چیست؟ انعطاف پذیری

با پی بردن به این امر که برای تامین جایگاه خود در بازار باید کاری انجام داد , old spice  با Wieden+Kennedy  همکاری کرد تا بتواند جایگاه برند خود را برای مشتریان جدید فراهم سازد . بین تبلیغات جدید, یک وب سایت جدید , بسته بندی جدید و محصولاتی با نام جدید old spice موفق شد تا توجه نسل جدید و جوان را با پیشرفت های استراتژیک به خود جلب کند.

بنابراین اگر تاکتیک های قدیمی شما دیگر کارایی ندارند , نگران تغییر آن ها نباشید. این مفهوم که چون این تاکتیک ها در گذشته کارایی داشته به این معنی نیست که اکنون هم باید کارایی مورد نظر را داشته باشد. از فرصت استفاده کنید تا طرفداران خود را به  روش های جدید و نو به کسب و کارتان متعهد سازید. آیا برند شما می تواند شراکت و همکاری هایی خارج از روال همیشگی و خارج از چارچوب همیشگی ایجاد نماید؟ آیا محصول شما ویژگی هایی دارد که هیچگاه آن ها را به طور برجسته بیان نکرده اید؟ برای ارتباط با مشتریان جدید ازنکات بیان شده استفاد کنید و به مشتریان قدیمی خود یادآور شوید که چرا آن ها شما را دوست دارند؟

  • مشارکت کارکنان

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم اگر می خواهید برند شما شناخته شود دست یافتن به حس یکپارچگی و ثبات بسیار مهم است .در حالی که یک شیوه نامه می تواند به شما کمک کند تا به یک تجربه ی دیجیتالی منسجم دست یابید به همان اندازه نیز مهم است کارکنان شما از نحوه ی برقراری ارتباط با مشتری ها و پرزنت کردن برند آگاه باشند.

صفر تا 100 مدیریت منابع انسانی در برندسازی
مهم است که کارکنان شما از نحوه ی برقراری ارتباط با مشتری ها و پرزنت کردن برند آگاه باشند

اگر برند شما در تعاملات توئیتری خود شوخ طبع هست , پس منطقی نخواهد بود که وقتی مشتری با شما تماس می گیرد با یک نماینده ی بدخلق و تند خو در ارتباط باشند .درست است؟

برای جلوگیری از چنین تجربه ی ناسازگاری به رویکرد zappos توجه کنید . اگر تا به حال با نماینده ی خدمات مشتری zappos در ارتباط بوده باشید می دانید من در باره ی چه چیزی صحبت می کنم. zappos چنان متعهد هست که اطمینان حاصل می کند نه تنها برند خود بلکه تمامی برندهادر تعاملات انسانی و دیجیتالی یکپارچه باقی می مانند. تا جایی که آن ها یک دپارتمان اختصاصی برای این امر اختصاص داده اند که Zappos insider  نام دارد. تمام کارمندان آن مجموعه به ارزش های اصلی خود و کمک به سایر شرکت ها در همین رویکرد پایبند هستند و شهرت زیادی در زمینه ی خدمات به مشتریان ایجاد کرده اند .

  •  وفاداری

اگر در موقعیتی هستید که انسان هایی شرکت و برند شما را دوست دارند نسبت به این مساله  بی تفاوت نباشید و پاداشی را برای دوست داشتن آن ها در نظر بگیرید. این مشتریان حسن نیت خود را برای نوشتن در مورد شما , توصیه کردن شما به دوستان خود و مانند سفیر برند شما رفتار کردن را انجام داده اند. ترویج وفاداری زود هنگام این افراد باعث بازگشت بیشتر مشتری و سود بیش تر برای کسب وکار شما خواهد بود . بعضی اوقات تنها چیزی که نیاز هست فقط یک تشکر کردن هست ولی بعضی اوقات بهتر است فراتر بروید و برای آن ها یک نامه ی شخصی بنویسید. یا برایشان اشانتیون بفرستید و از آن ها بخواهید نظرات خود را بنویسند و آن ها را در وب سایت خود به طور برجسته ثبت کنید.

وفاداری مشتری
بعضی اوقات برای وفاداری مشتری تنها چیزی که نیاز هست فقط یک تشکر ساده است

هنگامی که ما در  Hubspot به ۱۵۰۰۰ نفر مشتری دست یافتیم می خواستیم در ضمن صادق ماندن  نسبت به برندمان به شکل با شکوهی ازاین افراد تشکر کنیم .بنابراین  ۱۵۰۰۰ توپ نارنجی رنگ پینگ پنگ را از بالکن طبقه ی چهارم شرکت رها کردیم و عبارت از شما متشکریم توسط بادکنک های متالیک بزرگ شکل گرفت. اگر چه ممکن است برای برخی از افراد کمی غیر عادی و غیر معقول به نظر برسد ولی برای کسانی که برند ما را می شناسند این ژست مفهوم کاملی داشت .

وفاداری بخش مهمی ازهر برندسای هست مخصوصا اگر به دنبال پشتیبانی سازمان فروش خود باشید. در پایان روز برجسته ساختن یک رابطه ی مثبت  بین شما و مشتریان موجود, شرایط را برای همکاری مشتریان دارای پتانسیلی که قصد همکاری با شما را دارند فراهم می سازد.

  • آگاهی رقابتی

برای بهبود استراتژی خود و ایجاد ارزش بیش تر برای برند خود از رقابت به عنوان یک چالش بهره ببرید. شما دقیقا در کسب و کار مشابه هستید و به دنبال همان مشتریان هستید.درست است؟ پس ببینید رقیبان شما چه کارهایی انجام می دهند. برخی از تاکتیک های آن ها موفق بوده؟ و برخی از آن ها شکست خورده اند؟

موقعیت برند خود را بر اساس تجربه آن ها به منظور بهبود هر چه بیش تر شرکت و کسب وکارتان تنظیم کنید. یک مثال عالی از چگونگی بهبود برند خود با یادگیری از طریق رقبا برند Pizza Hut  هست. وقتی یک نفر که عاشق پیتزا بود در توئیتر خود سوالی ایجاد کرد .پیتزا هات فرصت را از دست نداد و در عرض چند دقیقه پاسخ دوستانه ای به این سوال داد قبل از اینکه Dominos Pizza  حتی فرصتی برای صحبت کردن در این مورد پیدا کند . اگر Dominos  رقیب هایش را زیر نظر بگیرد , می داند دفعه ی بعد اگرچنین وضعیتی پیش آید چه اقدامی بکند .

مثالی برای بهبود برندسازی
یک مثال عالی از چگونگی بهبود برند خود با یادگیری از طریق رقبا برند Pizza Hut  است

مشتریان Hubspot با استفاده از اپلیکیشن social Monitoring  می توانند به راحتی از منشن های رقبا در رسانه های اجتماعی اطلاع پیدا کنند . اگر چه هماهنگ ماندن با استراتژی های رقبا برای بهبود برندتان مهم هست ولی اجازه ندهید هر کاری که انجام می دهید را عینا کپی کنند. مطمئنا شما مانند تعداد زیادی از شرکت های دیگر محصول یا خدمات مشابهی را می فروشید اما برای این که برند شما منحصر به فرد هست شما در این کسب وکار هستید وتجارت می کنید . با هرحرکتی که رقیب شما عینا انجام می دهد این وجه تمایز را از دست می دهید.

در انتها باید بگوییم که مبحث برندینگ بسیار گسترده هست. دوره برند سازی که بسیاری از موسسات معتبر برگزار می کنند شامل ده ها سرفصل است. ما پیشنهاد می کنیم کتاب اصول برند سازی را مطالعه نمایید که شامل اطلاعات مفیدی راجع به برندینگ، اصول اولیه‌ برند سازی و اهمیت برندسازی است.

برندینگ چیست؟

برندینگ یا برندسازی به تمام اقداماتی گفته می‌شود که کسب‌وکارها انجام می‌دهند تا تصویری برجسته‌ از محصول، خدمت و مجموعۀ خود در ذهن مخاطبان بسازند. این استراتژی هویتی انسانی – با ویژگی‌های رفتاری و ظاهری خاص خود – به شرکت‌ها می‌بخشد و ارتباطی حسی بین آن‌ها و مشتریان شکل می‌دهد.

توجه: مراحل برندسازی یک محصول متفاوت است؛ چراکه شما هنگام برندینگ محصول، یک محصول مشخص را در نوک پیکان تمام کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی قرار می‌دهید؛ ولی در برندینگ شرکتی، طیف وسیعی از محصولات و خدمات به نام شرکت ارائه‌دهنده درگیرند.

برندینگ یا برندسازی چیست؛ همه آنچه برای خلق برند باید بدانید
 
برندینگ یا برندسازی

احتمالاً به‌عنوان یک کسی که دستی بر آتش کسب‌وکار دارد اطلاعات زیادی در رابطه با کسب‌وکار خود و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید دارید، اما هیچ بعید نیست که نتوانید تعریف دقیقی از «برند» و «برندینگ» ارائه بدهید. البته غیرممکن است که بارها و بارها این کلمات را نشنیده باشید و یک درک کلی از آن‌ها در ذهنتان شکل نگرفته باشد، اما پیاده‌سازی صحیح سیاست‌های برندینگ بدون درک دقیق چنین مفاهیمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. لذا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برند و برندینگ و مفاهیم مرتبط با آن‌ها آشنا کنیم.

برندینگ چیست؟

«برند» یک نام، نشان یا مؤلفه متمایزکننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک می‌کند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری می‌کنند. به‌عنوان مثال، آیا حاضرید قوطی نوشابه‌ای را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟
بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگ‌های خاص و مؤلفه‌های دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، از این طریق تلاش می‌کنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژه‌ای را ایجاد کنیم.
در واقع این‌طور می‌توان گفت که برند شما در ذهن مشتریانتان وجود دارد. به زبان ساده، برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به تک‌تک تعاملاتی است که با شما، شرکتتان و محصولاتتان داشته است. «برندینگ» فرآیند ایجاد و تقویت برداشت مثبت نسبت به شرکت یا محصولات آن در ذهن مخاطب هدف است؛ به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا می‌دهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکت‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن‌ها برای انتخاب محصولشان (در رقابت با رقبا) تدوین می‌کنند.

مزایای برندینگ

به دلیل تأثیر مهمی که برندینگ بر کل شرکت دارد، برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. از جمله مهم‌ترین منافع برندینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– برندینگ، آگاهی و توجه نسبت به کسب‌وکار را افزایش می‌دهد: مهم‌ترین خاصیت برندینگ برای هر کسب‌وکار، افزایش آگاهی مردم و معروفیت کسب‌وکار است.
– برندینگ، ارزش کسب‌وکار را بالا می‌برد: برندینگ با شناساندن هرچه بیشتر و تقویت جایگاه برند، آن را به فرصت جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.
– برندینگ باعث جذب مشتریان جدید می‌شود: برندینگ باعث مثبت‌تر شدن هر چه بیشتر برداشت و تداعیات مردم نسبت به برند می‌شود و با تقویت حس اعتماد مردم احتمال خرید و ارجاع دیگران را افزایش می‌دهد.
– برندینگ عاملی در جهت تقویت رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب‌وکار است: طبیعتاً شخصی که برای برندی کار می‌کند که شناخته‌شده‌تر است و مردم بیشتر به آن علاقه‌مند هستند، رضایت و علاقه بیشتری نسبت به کار خود دارد. این رضایت به نوبه خود باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه، افزایش بهره وری می‌شود.

 

مزایای برندینگ

 

عناصر برندینگ

برندینگ صحیح متضمن درک مفاهیمی تحت عنوان «عناصر برندینگ» (Branding Elements) است که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
 نام برند: بخشی از برند که به آن هویت گفتاری می‌دهد؛ دقیقاً مانند اسم یک انسان.
• صفات برند (Brand Attributes): ویژگی‌ها و خصوصیات یک برند؛ ارزش‌های اصلی برند. به‌عنوان نمونه، برای اینکه یک برند قدرتمند باشد باید دارای ویژگی‌هایی مانند انسجام، جذابیت، اعتبار و ثبات باشد.
• تداعیات برند (Brand Association): تداعیات برند آن دسته از صفات برند است که با تصور برند به ذهن مشتری خطور می‌کند.
• هویت برند (Brand Identity): احساسی که سازمان نسبت به برند خود دارد. اساساً هویت برند دیدگاهی است که شرکت نسبت به برند خود دارد و می‌خواهد همان دیدگاه را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
• تصویر برند (Brand Image): تصویر یا تصوری است که از برند در ذهن مشتریان وجود دارد؛ به عبارت دیگر، درک یا برداشت آن‌ها از برند است.
• شخصیت برند (Brand Personality): برندها هم به‌مانند انسان‌ها طرز رفتار و سخن گفتن خاص خودشان را دارند. اساساً شخصیت برند ویژگی‌های شخصیتی و انسانی برند است؛ مانند صداقت، تجمل گرایی، مهرورزی و موارد مشابه.
• صدای برند (Brand Voice): روش سخن گفتن برند با مشتریان خود. انسجام، استمرار و تمایزی که در صدا یا لحن برند وجود دارد باعث می‌شود که مشتری بتواند برای آن جایگاه خاصی در ذهن خود (در مقایسه با رقبا) در نظر بگیرد. صدای برند به برند شخصیت می‌دهد.
• جایگاه‌یابی برند (Brand Positioning): جایگاه برند در مقایسه با رقبا کجاست؟ جایگاه برند، موقعیت خاص برند در بازار یا ذهن مشتری است و در جایگاه‌یابی تلاش می‌کنیم تا جایگاه برند را تقویت کرده و تثبیت کنیم.
• تجربه برند (Brand Experience): تجربه مشتریان و مصرف کنندگان در هنگام جستجو، خرید یا استفاده از برند. تجربه برند مواردی مانند پاسخ‌ها و احساساتی که برند در تعاملات مشتری با خود به وی انتقال می‌دهد را در بر می‌گیرد.
• آگاهی از برند (Brand Awareness): میزان آشنایی مصرف کنندگان با برند.
• یادآوری برند (Brand Recall): یادآوری برند به معنای توانایی مشتریان برای به خاطر آوردن برند در هنگامی است که محصولات مرتبط با آن ذکر می‌شود. به‌عنوان مثال، هنگامی‌که از نوشابه صحبت می‌کنیم فوراً به یاد کوکاکولا می‌افتیم.
• شناخت برند (Brand Recognition): شناخت یا تشخیص برند، به توانایی مصرف‌کننده در شناسایی برند در موقعیتی اشاره دارد که درباره برند از وی سؤال می‌شود یا محصولات آن برند به او نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال، یک محصول به شما نشان داده می‌شود و از شما می‌پرسند که آیا آن را قبلاً دیده‌اید یا اسمش را به خاطر می‌آورید یا خیر.
 ارزش برند (Brand Value): منظور از ارزش برند، ارزشی است که ورا و ماورای محصولات ملموس خود دارد. به زبان ساده، مشتری برای دریافت محصول برند حاضر است که چه مقدار پول بیشتری بپردازد؟
•‌ ارزش ویژه برند (Brand Equity): تأثیر برند در تصمیم مشتری برای خرید؛ ارزش ویژه برند مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف مرتبط با برند است که به ارزش ارائه شده توسط یک محصول اضافه کرده یا از آن کم می‌کند. از طریق ارزش ویژه برند و به واسطه تداعیات، رویکرد و نظر مشتری نسبت به برند، کسب‌وکار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. تخمین ارزش ویژه برند کار دشواری است.
• مدیریت برند (Brand Management): فرآیند مدیریت و مراقبت از برند.
‌• فرهنگ برند (Brand Culture): نظریه‌ای مبنی بر اینکه عملکرد برند مانند یک فرهنگ است و ارزش‌ها، دستورالعمل‌ها و باید و نبایدهای خاص خودش را دارد.
 وعده برند (Brand Promise): منافع و تجربه‌ای که یک کسب‌وکار وعده تداعی آن با برند را می‌دهد.
• پیام برند (Brand Message): پیامی که به واسطه آن وعده برند بیان می‌شود.
• سفیر برند (Brand Ambassador): فرد یا گروهی که برای تجسم و جلوه دادن به برند به کار گرفته می‌شود.
• نقاط تماس برند و مشتری (Touch Points): منظور از نقاط تماس، موقعیت‌هایی است که برند و مشتری در آن با هم تعامل دارند.
• داستان برند (Brand Story): روایتی از تاریخچه برند به همراه اتفاقات و احساساتی که به برند شکل داده و توسط آن به وجود آمده است.
• شکاف یا لغزش برند (Brand gap): فاصله بین وعده‌های برند و عملی که در نهایت انجام می‌دهد.
• تعمیم برند یا بسط برند (Brand extension): فراتر رفتن برند از اصل خود و ورود به حیطه‌های جدیدتر؛ مانند گوگل که کار خود را به‌عنوان یک موتور جستجو آغاز کرد و در حال حاضر سرویس‌های متعددی، مانند ایمیل، سیستم عامل موبایل و تبلیغات را عرضه می‌کند.

 

 

فهرست؛

برندینگ چیست ؟(کلیات)

استراتژی برندسازی چیست ؟

تصوراشتباه درمورد برند سازی

۷ عنصر برای یک استراتژی جامع برندسازی

چگونه می توانید هدف کسب و کار خود را تعریف کنید؟

برند سازی در آیکیا(IKEA )

ثبات (یکپارچگی)

نمونه ی عالی از یکپارچگی و ثبات  دربرند کوکا کولا (coca cola)  )

هیجانات

هارلی دیویدسون ومدیریت هیجان مشتریان

تحقیقات روانشناسی در مورد تعلق خاطر

ارتباط برند بامشتریان

انعطاف پذیری

Old spiceنمونه عالی از تعادل استراتژیک

استفاده صحیح از فرصت ها

مشارکت کارکنان

هماهنگی وعده برند با عملکردآن و مثال موردی رویکرد zapoos

صادق ماندن نسبت به برند

یک مثال عالی از بهبودبرند(Pizza Hut )

اجازه ندهید هرکاری که انجام می دهید را عینا کپی کنند

مشخصات یک استراتژی خوب برای برند سازی

مردم عملا برند را خریداری می کنند

ذهنیت مشتریان نسبت به برند

مزایای برندینگ

عناصربرندینگ

برندینگ چه افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

انواع برندینگ

مؤلفه‌های مهم در برندینگ

 

ارزش ویژه برند از نگاه آکر

مدل‌های ارزش ویژه برند

مدل های اصلی ارزش ویژه برند

مدیریت ارزش ویژه برند

تداعی برند

کیفیت اداراک شده برند

وفاداری برند

برند به عنوان یک محصول

برندبه عنوان یک سازمان

برند به عنوان یک شخص

برند به عنوان یک نماد

۵ مرحله مهم در عملیات برندسازی و پیاده سازی استراتژی برندسازی موثر

انتخاب نام تجاری ( نام برند ) که پیام کسب وکار شما را به وضوح بیان نماید

برندسازی باید با ایجاد ارتباط عاطفی همراه باشد

برقراری ارتباطات دائم با مشتری

۵ عامل اصلی در برندینگ برای افزایش آگاهی از برند و اعتماد به برند

تاثیرگزاری اجتماعی در آگاهی از برند

تجربه مشتری

داستان سرایی تصویری برای افزایش آگاهی از برند

چطور CRM در موفقیت برندهای بزرگ و بین‌المللی نقش دارد؟

CRM و برندهای بزرگ و بین‌المللی

مطالعه موردی CRM در برندهای بزرگ

   CRM تسکو

مطالعه موردی CRM تسکو

CRM اپل

مطالعه موردی CRM اپل

  CRM اوبر

مطالعه موردی اوبر

  CRM بیریتیش ایرویز

مطالعه موردی CRM بریتیش ایرویز

CRM مک دونالد

مطالعه موردی CRM مک دونالد

مطالعه موردی سی آر ام درکوکاکولا

مطالعه موردی CRM یونیلیور

مطالعه موردی CRM زارا

مطالعه موردی CRM بی ام و

مطالعه موردی CRM آمازون

نکات مهم راجع به ۶ استراتژی برندسازی شرکت کوکاکولا

برندسازی مشترک به شیوه شرکت های بزرگ

گوپرو و ردبول

  1. پاتری بارن و شروین ویلیامز
  2. کسپر و وست اِلم

کسپر و وست اِلم

کانیه و آدیداس

BMW و لوئیس ویتون

شهرت و کیفیت برند بی ام و و لوئیس ویتون

مزیت ها وارزش های مشترک دوبرند

استراتژی برندهای برتر

ساخت هویتی مشخص

تجربه برند

سبک مدیریت

پیشی گرفتن از رقبا

معنای نام برندهای معروف دنیا چیست؟

برند Samsung

برند Nokia

برند Apple

برند LG

برند HTC

برند Spotify

برند Nintendo

برند Amazon

برند Google

برند Wikipedia

۷ ویژگی های برتر برندهای موفق ۷ ویژگی های برتر برندهای موفق

 

 

 

 

 


دسته بندی: کتاب » کسب و کار و پول

تعداد مشاهده: 824 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 179

حجم فایل:13,020 کیلوبایت

 قیمت: 68,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    179اسلاید