پایان نامه آموزش نرم افزارهای کارل دراو(فری هند-فتوشاپ-آرم و لوگو)

دسته بندي : فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT
قسمتی از متن:
این پایان نامه خلاصه ای از سه نرم افزار گرافیکی کارل و فری هند و فتوشاپ می باشد که تمام تلاش خود را کرده ام که آموزشی کوتاه و مفید باشد. امیدوارم با مطالعه این پایان نامه بتوانید شناختی در مورد این سه نرم افزار پیدا کنید و بتوانید با این سه نرم افزار کار کنید و در بخش پایانی توضیحی در مورد آرم و لوگو آورده ام تا کارآیی این سه نرم افزار در طراحی آرم و لوگو مشاهده کنید. نرم افزار کارل دراو یکی از قویترین برنامه های گرافیک برداری و رقیب سرسختی چون فری هند و . . . می باشد. این برنامه که پایه و اساس آن بردارها می باشد همانند فری هند به منظور اسامی و تصویر سازی مجازی به کار گرفته می شوداما با اضافه شدن تدریجی برخی توانمندیهای نقشه بیتی به آن ، بسیاری از امور مربوط به تصاویر نقشه بیتی را نیز اداره می کند و در بسیاری از موارد خود را از برنامه های رستری چون فتوشاپ بی نیاز کرده است. به عنوان نمونه فرمان Resgmple در کارل دراو همان کاری را می کندکه فرمان Imagsize در فتو شاپ روی تصاویر نقشه بیتی انجام می دهد. تعداد زیادی از فیلترهای فتوشاپ نیر به کارل در او اضافه شده و می توان از آنها در تصاویر نقشه بیتی وارد شده استفاده نمود. حتی الامکان اسکن کردن نیز به روایت آخر آن افزوده شده است. از طرفی در بحث بردار نیز گویی سبقت را از بسیاری رقیبان خود چون فری هند ربوده چرا که درمدیریت خطوط و کمان ها بسیار قریتر از فری هند عمل می کند . یکی دیگر از امتیازات بارز آن نسبت به برنامه های مشابه امکان تبادل اطلاعات گسترده با سایر برنامه های گرافیکی می باشد که این کار را با بهره گیری از طیف وسیع فرمتهای گرافیکی موجود در کادر تبادلی فرمان Enport انجام می دهد و یکی از مهمترین گزینه ها برای تبدیل فرمتهای مختلف گرافیکی به یکدیگر بشمار می رود.
1-آشنایی با روشهای نصب corel DRAW:
نصب این برنامه همانند بسیاری از برنامه های رایانه ای از گذاشتن CD حاوی برنامه در درایو CD-ROM آغاز می گردد. معمولاً پس از گذاشتن CD در درایو ، برنامه AutoRun خود به خود فایل Setup را اجرا می کند و پس از ساختن Wizard با دادن راهنمایی های لازم به کاربر مراحل نصب را آغاز می نماید. ابتدا ویزارد مسیر نصب برنامه را از شما می پرسد و امکان انتخاب آن را به شما می دهد و سپس فایل ها را کپی می کند. بهتر است این برنامه را در پارتیشنی نصب نماید که فضای آزاد در دسترس بیشتری برای ساختن فایلهای موقت داشته باشد. پیش از شروع به کپی شدن فایلها ، برنامه یکی از سه نوع نصب معمولی (Typical) نصب فشرده (Compact) و نصب سفارشی (Custom) را به شما پیشنهاد می دهد. در شرایط عادی بهتر است از نصب معمولی استفاده کنید تا تمامی گزینه های پیش فرضی نرم افزار بر پا سازی شوند. چنانچه سیستم ، ضعیف و فضای دیسک سخت محدود است از روش نصب فشرده با حداقل امکانات لازم استفاده نمایید. نصب سفارشی بیشتر به درد حرفه ای ها می خورد و امکان نصب اجزای برنامه را به طور انتخابی به کاربر می دهد.
2-تفاوتهای کارل دراو و فری هند با فتوشاپ و کاربرد آنها در طراحی :
نرم افزارهای فری هند و کارل دراو در کنار نرم افزار فتوشاپ مجموعه ای قوی و کاملاً انعطاف پذیر را برای طراحان ایرانی فراهم آورده است، به این صورت که معمولاً طراحان ابتدا تصاویر مورد نیاز خود را در فتوشاپ اسکن و یا توسط دوربین دیجیتالی وارد کرده و روی رنگ و محتوای آنها کار می کنند ، سپس آنها را به محیط فری هند یا کارل دراو وارد (Import) می نمایند. سایر مراحل طراحی مانند تایپ متون ، نواره های رنگی و ترسیم اشکال ویژه از جمله لوگوها و نشانه های شرکتها را در این برنامه رسامی می نمایند. البته در فتوشاپ همه مراحل طراحی را می توان انجام داد اما حرفه ای ها معمولاً امور نهایی را در یک برنامه سودمند برداری مانند کارل دراو انجام می دهند. چرا که کارل دراو و فری هند در امر رسامی و خلق اشکال گرافیکی دارای امکانات بیشتری می باشند و از آنجا که این برنامه مستقل از رزولوشن عمل می کنند، کیفیت متون و اشکال رسم شده در این برنامه ها بعد از چاپ قابل مقایسه با مشابه آنها در فتوشاپ نبوده و بسیار بهتر و پرداخت شده تر می باشند. همچنین همین ویژگی باعث شده که بتوان تصاویر اسکن شده بارزولوشن های متفاوت را در این نرم افزارها بدون اینکه ابعاد اصلی آنها تغییر کند در کنار یکدیگر قرار داد. در حالی که در فتوشاپ این امر تنها با یکسان کردن رزولوشن تصاویر و در نتیجه افت کیفیت آنها امکان پذیر است. به عنوان مثال در فتوشاپ چنانچه یک تصویر ppi 300  را در پنجره یک تصویر دیگر با رزولوشن ppi 600 کپی کنیم ،با ابعاد ها برابر کوچکتر ظاهر خواهد شد. از تولیدات فری هند و کارل دراو در حد وسیعی در خلق انیمیشنهای دو بعدی و ساخت صفحات وب استفاده می شود.
در زیر تفاوتهای اساسی کارل دراو و فری هند با فتوشاپ بررسی شده است:
1-محیط کارل دراو برداری است یعنی پیکسلها و رزولوشن نقشی در این برنامه ندارند بلکه اشکال از موضوعات مستقلی مانند کمان ، دایره ، خط و چهار گوش تشکیل شده اند که هر یک از آنها ، موضوع واحدی بوده و به وسیلۀ فرمولهای ریاضی تعریف می شوند.
2-بر خلاف فتوشاپ که در آن می توان بخشی از یک موضوع را پاک نمود در فری هند و کارل دراو یک شی به طور کامل انتخاب جا بجا و یا حذف می گردد. در واقع یک تصویر برداری از تعدادی موضوع جدا از هم مثل خط ، کمان و چند ضلعی تشکیل شده که درون آنها نیز می تواند از رنگ پر شود و همه آنها بر پایه فرمولهای ریاضی استوار شده اند نه پیکسل.
3-در کارل دراو اجزای تشکیل دهنده تصویر برداری استقلال می باشند و مستقلاً می توان آنها را انتخاب و ویرایش نمود در حالی که در فتوشاپ چنانچه اجزای تصویر را در لایه های مختلف قرار ندهیم همه چیز در همه ادغام می گردد.
4-کارل دراو و فری هند مستقل از رزولوشن می باشند از ایندو کیفیت ترسیمات و متون در این نرم افزارها در حداکثر ممکن می باشد اما در فتوشاپ کیفیت و هموار بودن دور حروف و اشکال به میدان رزولوشن تصویر بستگی دارد. از ایندو بسیاری از طراحان حرفه ای ترجیح می دهند تصویر سازی خود را در فتوشاپ انجام دهند و سپس با فرمت TiF آن را به کارل دراو یا فری هند منتقل کرده و حروف نگاری را در این محیط انجام داده و نهایتاً از همین برنامه آن را برای چاپ ارسال نمایند.
5-به دلیل استقلال کارل دراو و فری هند از رزولوشن این برنامه ها بهترین راه حل برای چیدن مستندات نقشه بیتی (فتوشاپ) در کنار هم و ارسال برای چاپ است چرا که مستندات فتوشاپ ممکن است از لحاظ رزولوشن با هم متفاوت باشند، از اینرو نمی توان برون یکسان کردن رزولوشن هم مستندات ، آنها را در یک سند فتوشاپی در کنار هم قرار داد مگر با یکسان نمودن رزولوشن آنها که واضح است افزایش یا کاهش رزولوشن در مستندات فتوشاپی منجر به کاهش کیفیت و وضوح آنها می شود.
6-تولید ترامهای چاپی از طریق فری هند و کارل دراو به دلیل ماهیت برداری این برنامه ها دقیقتر و حساستر از فتوشاپ صورت می گیرد و معمولاً لیتوگرافها حتی مستندات را نیز از درون برنامه های برداری به ترام تبدیل و نهایتاً روی زینک کپی می نمایند.
7-فتوشاپ به دلیل ماهیت پیکسلی ، قدرت اسکن کردن تصاویر ، تصیع رنگ و ویرایش دقیق تصاویر دیجیتالی را داشته و عمدتاً برای ویرایش تصاویر عکاسی شده و ایجاد جلوه های ویژه در آنها به کابرده می شود، در حالیکه فری هند و کارل دراو در او عمدتاً به منظور خلق شخصیتها ، ترسیم و شبیه سازی اشیاء و نشانه ها ، ایمینشن سازی ، تایپونگاری و صفحه آرایی مورد استفاده واقع می شوند. با همه اینها هیچگاه نمی توان ادعا کرد که کارل دراو و فری هند نسبت به فتوشاپ برتر هستند، بلکه بهتر است بگوئیم هر کدام به منظور خاصی طراحی شده اند و هیچکدام مستقل از دیگری نبوده بلکه این برنامه ها کامل کننده یکدیگر هستند. جلوه هایی که فتوشاپ روی تصاویر ایجاد می کند و یا مقوله اسکن و اصلاح رنک تصاویر فتوگرافی که بحث بسیار مهمی در صنعت چاپ می باشد فقط از عهده فتوشاپ یر می آید و برنامه های برداری در این زمینه عاجزند. حال آنکه برخی هند و کارل دراو به دلیل استقلال از پارامتر تعیین کننده رزولوشن به امتیازاتی دست پیدا کرده اند که از طریق آن ها می توان ضعفهای فتوشاپ غلبه کرد. در یک کلام یک طراح باید هر دو برنامه برداری و رستری را داشته باشد و به هر دو نیز کاملاً مسلط باشد.



فهرست مطالب                                      
مقدمه                                                               
فصل اول - نرم افزار کارل دراو                       
1- پیشگفتار دربارۀ نرم افزار کارل دراو                       
2- آشنایی با روشهای نصب Corel Draw                       
3- تفاوتهای کارل دراو و مرنی هند با فتوشاپ و کاربرد آنها در طراحی        
4- آشنایی با صفحه اصلی برنامه                            
5- آشنایی با جعبه ابزار                               
6- آشنایی با پنجره های محاوره ای (کار تبادلی)                   
7- شناسایی اصولکار با خط کشهای صفحه گرافیکی                    
8- آشنایی با خطوط راهنما GUIDE LTNES                   
9- آشنایی با اصول کار با شبکه خطوطی کمکی GRID                
10- شناسایی اصول روش نحوه نمایش صفحات                   
11- خنثی کردن تغییرات انجام شده و بازگشت به وضعیتهای پیشین           
12- انواع نقاط لنگر (نقاط عطف) در مسیرها                       
13- چند نکته کلیدی در کارل دراو                           
14- ابزار Pick                                   
15- شناسایی اصول روش ترسیم چهار ضلعی RECTANGLE           
16- شناسایی اصول ترسیم بیضی ELLIPSE                       
17- شناسایی اصول روش ترسیم کمان (Are) و قطعناع (PIE WEDGES)       
18- شناسایی اصول ترسیم چند ضلعی Palygon  و ستاره Star           
19- شناسایی اصول روش ترسیم مارپیچ SPILAR                    
20- شناسایی اصول ترسیم خط آزاد در کارل دراو                   
21- ترسیم توسط ابزار قلم (Pen)                           
22- تبدیل یک پاره خط به کمان و عکس آن به کمک ابزار Shape           
23- تبدیل یک مسیر خشک به منحنی                           
24- ابزار outline برای تنظیم صفات خطوط مسیر                   
25-  شناسایی اصول کار با GROUP                           
26- شناسایی اصول کار با ungroup                           
27- ترکیب کردن شکل ها با فرمان Combine                   
28- تجزیه شکل های ترکیبی به اجزای اولیه با فرمان Break Apart       
29- ابزار Smudge                                   
30- کپی کردن ، چسباندن و تکثیر موضوعات                       
31- معکوس کردن شکل ها (ایجاد مدل آیینه ای Mirror)               
32- جوش دادن مسیرها به هم با فرمان Weld                   
33- برش زدن و پاپخ کردن شکل ها به کمک فرمان Trim               
34- فصل مشترک گرفتن از موضوعات با فرمان Intersect               
35- قفل کردن موضوعات با فرمان Lock                       
فصل دوم – نرم افزار فری هند
1- شناسایی نصب نرم افزار Free Hand                       
2- تفاوتهای فری هند و فتوشاپ                           
3- خط کشهای صفحه Page Rulers                           
4- شناسایی اصول ترسیم Rectangle                           
5- شناسایی اصول ترسیم Ellipse                           
6- شناسایی ترسیم polygon                               
7- شناسایی اصول ترسیم Star                           
8- گزینه های پنل objectبرای چند ضلعی ها                        
9- شناسایی اصول ترسیم Line                           
10- ترسیم شکل به کمک ابزار pen                           
11- اصول کار با ابزارهای spiral , pencil                       
12- تکمیل کار با استفاده از امکانات تکثیر و ویرایش در فری هند           
13- فرامین past spcial , copy spcial واقع در منوی Edit           
14- فرامین past behind , past in Front واقع در منوی Edit           
15- ملغی کردن فرامین                               
16- شناسایی اصول کار با ابزار skew                            
17- شناسایی اصول کار با پنل More                           
18- تغییر شکل موضوعات با استفاده از نوار ابزار Envelope               
19- شناسایی اصول کار با فرمان Group                       
20- شناسایی اصول کار با فرمان ungroup                        
21- شناسایی اصول کار با فرمان Join                           
22-  شناسایی اصول کار با فرمان join Blend to path               
23-  شناسایی اصول کار با فرمان Blend                       
24-  شناسایی اصول کار با فرمان union                       
25-  شناسایی اصول کار با فرمان punch                       
26-  شناسایی اصول کار با فرمان Crop                       
27-  شناسایی اصول کار با فرمان Divide                       
28-  شناسایی اصول کار با فرمان Interesect                       
29-  شناسایی اصول کار با ابزار Smudge                       
30-  شناسایی اصول کار با ابزار Arc                           
31-  شناسایی اصول کار با ابزار Mirror                       
32- کار با فرمان Save as , Save                           
فصل سوم – نرم افزار فتو شاپ
1- آشنایی با نیازمندیهای سیستم برای راه اندازی فتوشاپ               
2- جعبه ابزار پالت ابزارها                               
3- ابزار انتخاب Marquee                               
4- ابزار انتخاب Lasso یا کمند                           
5- ابزار Mggic wand یا عصای جادویی                       
6- ابزار Move                                   
7- ابزار Cropping                                   
8- کنترل های رنگ پس زمینه یا Back ground و پیش زمینه یا Foreground    56
9- ابزار Air Brush                                   
10- ابزار clone stampe                               
11- ابزار Type                                   
12- ابزار Zoom                                   
13- ابزار Hand                                   
14- ابزار Gradient fill                               
15- ابزار Eraser                                   
16- ابزار Eyedropper                               
17- ابزارهای Blur/sharpen/smudge                       
18- ابزارهای Dodge/Burn/sponge                       
19- پالتهای swatches , color picker                       
20- پالت channels و رابطه آن با تفکیک و تصحیح رنگ تصاویر           
21- تصحیح رنگ تصاویر از طریق امکانات پالت channels               
22- پالت Layers                                   
23- پالت History                                   
24- پالت Paths                                   
25- پالت Info                                   
26- پالت Actions                                    
27-نوار options                                    
28- منوی Edite                                    
29- منوی Image                                    
30- زیر منوی Mode                                 
31- زیر منوی Adjustments                            
32- فرمان Image size                                
33- فرمان Canvas size                                
34- منوی Layer                                    
35- منوی Select                                    
36- منوی Filter                                    
37- منوی View                                    
فصل چهارم – توضیح در مورد آرم و لوگو و ارائه کارعملی
1- انواع علائم تجاری ،نشانه ها نقش آنها                         
2- ترکیب اجزاء علائم تجاری                                
3- دگرگونی علائم تجاری                                
منابع و مأخذ       

دسته بندی: فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT

تعداد مشاهده: 1916 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: DOC

تعداد صفحات: 120

حجم فایل:196 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش