بررسي رابطه بين سن و تحول قضاوت اخلاقي دانشجويان
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:در عصري زندگي ميكنيم كه تنظيم روابط اجتماعي بر اساس اصول اخلاقي اهميتي فوقالعاده پيدا كرده است. زندگي، آسايش و حرمت شخصي هر يك از ما، بيش از پيش، در گرو آن قرار دارد كه اصول اخلاقي تا چه حد به طور عمومي مورد رعايت قرار ميگيرند. در بسياري از عرصههاي نوين كار و زندگي اگر انسانها نخواهند به احكام اخلاقي وفادار بمانند هيچ نيرويي براي بازداري آنها از تجاوز به حقوق يكديگر وجود ندارد. همبستگي جماعتي و قومي و قوام زندگي اجتماعي نيز ضعيفتر از آن است كه افراد را به يكديگر مرتبط سازد و انسانها بيش از پيش به صورت افراد مجزا، مستقل و بي اعتنا نسبت به يكديگر درآمدهاند.
دولتهاي ملي، به دنبال جهاني شدن اقتصاد و عروج نهادهاي سياسي بين المللي، قدرت و اعتبار خود را تا حد زيادي از دست داده اند؛ بحرانهاي اقتصادي و سياسي و انقراض باورهاي سخت گيرانه سنتي تضعيف دستگاههاي امنيتي را به همراه آورده است؛ و نهادهاي گوناگون جامعه، محكوم به انشقاق و از هم پاشيدگي، توان نظارت بر اعمال اعضاي خود را از دست دادهاند. در نتيجه، حوزههايي از زندگي اجتماعي كه بر آنها هرج و مرج و اغتشاش حاكم است به طور مداوم در حال تكثير و گسترش هستند. در اين شرايط تنها اخلاق است كه به علت موقعيت استعلايي خود ميتواند، انسانها را به جدي گرفتن مسئوليت خود در قبال يكديگر فرا خواند.
اما امروزه آموزههاي اخلاقي نيز در وضعيتي بحراني قرار دارند. بنيادها، مراجع و تكيه گاههاي سنتي احكام اخلاقي، تا حد معيني مشروعيت خود را از دست دادهاند و هيچ گونه الگوي رفتاري معيني حداقل براي نسل جوان وجود ندارد. ....
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمهجايگاه اخلاق در جهان معاصر
رشد ملاكهاي اخلاقي
بيان موضوع
هدف پژوهش
ضرورت و اهميت پژوهش
تاريخچه مختصر در جهان و ايران
مفهوم اخلاق با چه مفاهيم ديگري در ارتباط است؟
فصل دوم: پيشينه پژوهشماهيت اخلاق
مفهوم رشد اخلاقي در نوجواني و جواني
زمينههاي اجتماعي و فرهنگي رشد
تعريف واژهها
نكاتي دربارة چگونگي تحول اخلاقي
ديدگاههاي روان شناختي دربارة اخلاق
رشد اخلاق در كودك
روش آموزش اخلاق
ديدگاه نيك سيرت بودن فطري انسان
تعريف اخلاق
شاخص اخلاق
رشد اخلاق
شناخت
تحول شناختي از ديدگاه پياژه
رشد اخلاقي از ديدگاه پياژه
مرحله استقلال اخلاقي
رشد اخلاقي از ديدگاه كهلبرگ
الف- سطح اخلاق قبل قراردادي
ب- سطح اخلاق قراردادي
ج- سطح اخلاق فرا قراردادي
محدوده سني در رشد قضاوت اخلاقي
مفاهيم مهم در نظريه كهلبرگ
مقايسه نظامهاي اخلاقي پياژه و كهلبرگ
ج- ديدگاه نه بد و نه خوب بودن ذاتي انسان
تعريف اخلاق
شاخص اخلاق
رشد اخلاق
روش تحقيق در اخلاق
آموزش اخلاق
پيشينة مطالعاتي در جهان و ايران
فصل سوم: روش شناسي موضوع پژوهش
سؤالهاي پژوهش
فرضيههاي پژوهش
تعريف عملياتي متغيرهاي پژوهش
روش پژوهش
نوع پژوهش
ابزار پژوهش
شيوه نمره گذاري
جمعيت پژوهش
نمونة پژوهش
روش انتخاب آزمودني
تجزيه و تحليل آماري
تجزيه و تحليل كيفي
روشهاي جديد در سنجش قضاوتهاي اخلاقي
فصل چهارم: تجزيه و تحليل نتايج توصيف اطلاعات
جداول مربوطه
فصل پنجم: تبيين فرضيه تجزيه و تحليل نتايج پژوهش
محدوديتها
پيشنهادها
فهرست منابع
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش