تأثير آموزش مهارت هاي زندگي در سلامت روان افراد
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:روان شناسان در دهه هاي اخير در بررسي اختلالات رفتاري و انحرافات به اين نتيجه رسيده اند كه بسياري از اختلالات و آسيب ها در ناتواني افراد در تحليل صحيح و مناسب از خود و موقعيت خويش، عدم احساس كنترل، و كفايت شخصي جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار و عدم آمادگي براي حل مشكلات و مسائل زندگي به شيوه مناسب، ريشه دارد. بنابراين با توجه به تغييرات و پيچيدگي هاي روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعي، آماده سازي افراد به خصوص نسل جوان جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد. در همين راستا روان شناسان با حمايت سازمان هاي ملي و بين المللي، جهت پيشگيري از بيماريهاي رواني و ناهنجاريهاي اجتماعي آموزش مهارت هاي زندگي را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند. (طارميان و همكاران 1378، ص 14)
آنچه امروزه تحت عنوان مهارت هاي زندگي مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياري از اين مهارتها در لابلاي تعاليم الهي بخصوص در قرآن و احاديث معصومين بيان شده است. به طوري كه تلاش براي برقراري ارتباط مفيد و مؤثر با ديگران، خودشناسي و توجه به ارزشها كه از فصول اساسي درس مهارتهاي زندگي است به كرات در قرآن، نهج البلاغه ، و صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين مورد تأكيد قرار گرفته است. (همان منبع ص 45)
فهرست مطالب:فصل اول: مقدمه و کلیاتمقدمه
اهميـت و ضـرورت پـژوهش
بيـان مسئله و سـؤالات پـژوهش
فرضیـه هـا
تعـاریف علمی و عملیـاتی متغیرهـای پـژوهش
تعریف علمی و عملیاتی سلامت روان
فصل دوم: پیشینه نظریتعریف سلامت روان
تعریف سلامت روان از دیدگاه لوینسون
دیدگاه روانپزشکی
دیدگاه های روان تحلیلی
دیدگاه رفتار گرایی
دیدگاه انسان گرایی
دیدگاه هستی گرایی
دیدگاه شناختی
معیارهای آلبرت الیس برای سلامت روان
نفع شخصی
رغبت اجتماعی
خود جهت یابی
انعطاف پذیری
خطر نمودن
دیدگاه بوم شناسی
ملاک های مهم سلامت روانی از نظر دیویس و فیشمن
پذیرش خود و دوست داشتن خویش
برقراری روابط با دیگران
مقابله با نیازهای زندگی
بروز مناسب هیجانات
تعریف مهارت های زندگی
اهمیت مهارت های زندگی در سلامت روانی
مفهوم آمادگی رفتاری
آموزش مهارت های زندگی عام
آموزش مهارت های اختصاصی و ویژه
افزایش سلامت روانی و جسمانی
پیشگیری از مشکلات روانی ، رفتاری و اجتماعی
مهارت های اجتماعی
مهارت مقابله
مهارت حل مسئله
دروس مربوط به مهارت های زندگی
فصل سوم: جامعه آمارینمونه و روش نمونه گیری
ابزار تحقیق و شیوه اجرای آن
روش تحقیق
روش آماری
فصل چهارم: یافته های تحقیقآمار توصیفی
آمار استنباطی
تجزیـه و تحلیل داده هـا
شاخص های گروه آموزش ندیده
آزمون فرضیه ها
نتیجه گیری
فصل پنجم: تفسیـرمهارت های زندگی
نتیجـه گیری
محدودیت ها
پیشنهادات
فهرست منابع و ماخذمنابع فارسي
منابع انگليسي
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش