تحقیق درمورد کنترل کیفیت

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
مقدمه:
نگرش کیفیت دارای تاریخی به در ازای عمر انسان در روی زمین است. در مفهوم خیلی ساده و ابتدایی آن انسانهای نخستین غذاها ومیوه های سالم را از ناسالم جدا می کردند و از مصرف غذاها  یا میوه های ناسالم پرهیز می نمودند. به مفهومی دیگر هر فرد مدیر ومسئول کیفیت محصول انتخاب شده بود. بعدها که انسان در روستا سکونت می کند قسمتی از وظیفه رویکرد کیفیت بر عهده فروشندگان محلی و دوره گردها قرار می گیرد. که کالاها یا محصولات سالم را به دست مصرف کنندگان برسانند. با گسترش وشکل گیری کارگاههای ابتدایی و دستی در روستاها انتظار تکرار پذیری به کارهای صنعتگران محلی شکل می گیرد و با گسترش تجارت به فراتر از مرزهای روستا، مسئله بازرسی وکنترل صادرات شکل می گیرد. با پیدایش انقلاب صنعتی و فراگیر شدن صنعت استاندارد سازی کالاهای تولیدی  ومنطبق بودن کالاها مطابق با انتظارات مشتری اهمیت بیشتری می یابد. اما برای دستیابی به این مفهوم بیشتر بر بازرسی محصولات تولیدی در پایان خط تولید تاکید می شد چیزی که امروزه بعنوان بازرسی شناخته میشود نه فرآیند کیفیت. در سال 1924 والتر شوارت  از موسسه تلفن بل  یک نمودار آماری به منظور بهبود ویژگیهای محصول ارائه داد. بعداً در همان دهۀ داج و دو مینگ   که هر دو باز از موسسه بل بودند مفهوم نمونه گیریهای بازرسی 100 درصد را ارائه نمودند. در سال 1946 انجمن کنترل کیفیت در آمریکا شکل گرفت، این سازمان از طریق مقاله ها کنفرانس ها وکلاسهای آموزشی مفهوم کنترل کیفیت را برای همه محصولات و خدمات توسعه وبهبود داد. درسال 1950 ادوارد رمینگ   که مفهوم کنترل کیفیت آماری را از شوارت اقتباس کرده بوده مجموعه ای از سمینارها در مصنوعات روشهای آماری ومسئولیت کیفیت به مهندسین و مدیران ژاپنی ارائه نمود.در سال 1954 ژوزف جوران   اولین سفرش را به ژاپن انجام داد و بر مسئولیت مدیریت به منظور دستیابی به کیفیت تاکید کرد. درسال 1960 اولیه حلقه های کنترل کیفیت به منظور دستیابی به اهداف بهبود کیفیت شکل گرفت. در همین سالها تکنیکهای آماری ساده بوسیله کارگران ژاپنی به کار گرفته شد. در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 مدیران آمریکایی سفرهای متعددی به ژاپن به منظور یادگیری معجزه ژاپنی ها در خصوص کیفیت انجام دادند هرچند بعلت آنکه آمریکاییها قبلاً نوشته های دمینگ وجوران را در خود آمریکا خوانده بودند این سفرها غیر ضروری و به نظر میرسید. با این وجود رنسانس کیفیت در محصولات و خدمات آمریکایی شروع به ظهور نمود و در اواسط دهه 1980 مفهوم مدیریت کیفیت جامع منتشر شد. در اواخر دهه 1980 صنایع اتومبیل شروع به کارگیری به SPC   نمودند و بدنبال آن سایر صنایع شروع به بکارگیری آن نمودند. جینیچی تاگوچی  مفهوم طراحی انعطاف پذیر را معرفی نمود وموجب ظهور مفهوم طراحی آزمایشات بعنوان یک ابزار با ارزش در بهبود کیفیت گردید. در دهه 1990 سازمان بین المللی استاندارد (ایزو 9000) بعنوان یک مدل گسترده جهانی برای یک سیستم کیفیت معرفی گردید. و بعداً صنایع اتومبیل سازی این مفهوم را با تأکید بر رضایتمندی مشتریان توسعه وبهبود دادند. به دنبال آن ایزو  14000 بعنوان یک مدل جهانی  برای سیستمهای مدیریت زیست محیطی معرفی گردید

فهرست مطالب:
مقدمه
دیدگاهها و نظریات بنیانگزاران کیفیت
1-1ادوارد دمینگ
اصول چهارده گانه دمینگ Deming s14Principales
تعریف کیفیت از دیدگاه دمینگ :
تعیین کننده بودن مشتری Customer determinantior
تجربه واقعی   Actual experience
ضروریات  Requirements
4- علمکرد تکنیکی    Technically operational
5-ذهنی بودن   subjective
2-1ژوزف جوران  
جدول فرآیند مدیریتی جوران:
تنوع پذیری چند هدف را دنبال می نماید.
طبق نظر جوران
مراحل بهبود کیفیت در عمل را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:
4- 1والتر شوارت  
5-1 - کوارو ایشیکاوا  
6-1- جینیچی تاگوچی  
 7-  1-   آرماند فیگن بام
مقدمه1 -2  
2-2- بازرسی  وکنترل کیفیت
3-2 :کنترل کیفیت  
4-2- کنترل کیفیت آماری  
5-2- کنترل فرآیند آماری
6-2- کنترل کیفیت جامع  و مدیریت کیفیت جامع  
بر طبق نظر موسسه TQM آمریکا:
7-2: تفاوت TQM و TQC
8-2 عوامل اثر گذار بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در موسسات
1- کیفیت و گروه
2- کیفیت و مدیریت
3- کیفیت سیستم وفرآیند
4- کیفیت و فرهنگ
9-2 : دوایر کنترل کیفیت  
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
سری های ISO 9000
ایزو 9001
ایزو 9002
ایزو 9003
کدامیک از استاندارد های ایزو را برگزینیم.
بسط کارکردهای کیفی QFD
مزایای روش  QFD
مزایای QFD
تکنیک های و ابزارهای کاربردی در کنترل کیفیت
دیاگرام پارتو  
مراحل  ترسیم نمودار پارتو
نمودار پراکندگی (نمودار نقطه ای)
مراحل ترسیم نمودار نقطه ای
ب- همبستگی منفی : با افزایش متغیر مستقل x متغیر وابسته y کاهش پیدا می کند.
پ : ممکن است همبستگی مثبت وجود داشته باشد.
ت- ممکن است همبستگی منفی وجود داشته باشد.
ج- رابطه دوگانه
ث- عدم وجود همبستگی
نمودار درختی  
روش ترسیم نمودار درخت:
سیستمهای دیاگرام جریان/ درخت  
نمودار ماتریسی  
نمودار ماتریسی
میز کیفیت
دیاگرام ماتریسی T شکل
تجزیه وتحلیل ماتریس داده ها
تکنیک طوفان مغزی  
تکنیک نمودار جریان
 مراحل تکنیک نمودار جریان
نمودار جریان
دیاگرام وابستگی  
دیاگرام رابطه متقابل
نمودار برداری  
نمودار برنامه فرآیند تصمیم  
نمودار دسته بندی محصولات  
معمولاً دسته بندی بر مبنای یکی از معیارهای:
برگهای کنترل  
هیستوگرام ها  

دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 2233 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.DOC

فرمت فایل اصلی: Doc

تعداد صفحات: 68

حجم فایل:1,362 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل در قالب word و قابل ویرایش