مقاله آب و فاضلاب

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
 مقدمه:
توسعه‌ي شهرنشيني از مقتضيات تمدن امروزي بشري  است. لازمه‌ي شهرنشيني و رفاه عمومي، برخورداري از خدمات‌دهي‌هاي زيربنايي به ويژه خدمت‌دهي تامين آب و دفع بهداشتي فاضلاب است كه مسئوليت ارايه‌ي آن در شهر از 12 سال گذشته به عهده‌ي شركت‌هاي آب و فاضلاب نهاده شده است.
در حال حاضر حدود 69 درصد از جمعيت كل كشور اعم از شهري و روستاهاي حاشيه‌ي شهرها (با جمعيت بيش از 5/45ميليون نفر) از خدمت‌دهي‌هاي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و 23درصد از جمعيت كل كشور (معادل 16 ميليون نفر) به طور مستقيم و بقيه (8 درصد، معادل 5 ميليون نفر) به طور غيرمستقيم از خدمت‌دهي‌هاي شركت‌هاي آب و فاضلاب روستايي بهره‌مند مي‌باشند. اين نسبت به طور دايم رو به افزايش است.
در پايان سال 1381، بيش از 7/97درصد از جمعيت شهري همچنين حدود 60% از جمعيت روستايي كشور از خدمت‌دهي‌هاي آب شرب و بهداشتي برخوردار بوده‌اند. در حالي كه  در بخش فاضلاب، جمعيت تحت پوشش جمع‌آوري فاضلاب شهري به رقمي بالغ بر 20 درصد و در سطح روستاها كمتر از 5/0 درصد رسيد.
تامين آب و دفع بهداشتي فاضلاب مراكز جمعيتي و سكونت‌گاهي، از جمله شاخص‌هاي اصلي توسعه‌ي پايدار بر اساس اصول و معيارهاي پذيرفته شده‌ي جهاني است.
رشد و توسعه‌ي بخش آب و فاضلاب منجر به ارتقاي سطح بهداشت عمومي، رفاه مردم و در نهايت توسعه‌ي جوامع با رويكرد به عدالت اجتماعي و توسعه‌ي پايدار خواهد شد. خوشبختانه طي سال‌هاي اخير اقدام‌هاي گسترده‌اي در جهت ظرفيت‌سازي بخش آب و فاضلاب و توسعه‌ي نهادي اين بخش به انجام رسيده و زمينه را براي فعاليت‌هاي آتي فراهم كرده است. اين در حالي است كه رشد سريع جمعيت شهرها و گسترش و ازدياد كانون‌هاي جمعيتي شهري، كيفيت و كميت منابع تامين كننده‌ي آب شرب و بهداشتي را در معرض مخاطره و ناپيداري قرار داده است.


فهرست مطالب:
مقاله آب و فاضلاب
اهميت آب و فاضلاب
فصل دوم
بيلان آب در ايران و جهان
يخ‌هاي قطبي
آب‌هاي زيرزميني
درياچه‌ها
مخازن
چرخه‌ي آب
واقعيت‌هاي جهاني آب
كاربري‌هاي جهاني آب
بخش كشاورزي
بخش صنعت
بخش شرب
خدمت‌دهي‌هاي جهاني آب و فاضلاب در آغاز هزاره‌ي سوم ميلادي
بيلان آبياري ايران
حوضه‌هاي آبريز
جمعيت و اثرگذاري آب بر منابع آب:
بحران آب شهري
طبقه‌بندي شهرهاي بحران‌دار
شهرهاي بحران‌دار در سال 77
شهرهاي بحران‌دار در سال 87
اولويت اول:
اولويت دوم:
اولويت سوم:
اولويت چهارم:
اولويت پنجم:

دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2104 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:6,614 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش