تحقیق خصوصیات باغ های ایرانی

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
قسمتی از متن:
در دامنه جنوبي كوهستان بينالود در ميان كاسه اي كه از پيوستن دو تپه بوجود آمده و رو به دشت نيشابور است، باغي قراردارد كه قدمگاه ناميده مي شود.
اين مكان به عنوان جايگاهي مقدس از سابقه تاريخي طولاني برخوردار است و منشأ آن به دوران پيش از اسلام باز مي گردد. اگر چه عملكرد آغازين آن هنوز روشن نشده است.
اين باغ را زماني منصوب به شاهپور كسري و سپس منصوب يه حضرت رضا(ع) دانسته اند. شكل اصلي باغ كنوني از دوران صفوي و به دستور شاه عباس اول به وجود مي آيد و در دوره هاي بعدي در زمان شاه سليمان صفوي و در دوران ناصرالدين شاه قاجار، رسيدگي هاي اساسي به باغ مذكور در جهت احياء، مرمت و احداث ابنيه جديد در آن صورت مي پذيرد.
مجموعه باغ و ابنيه قدمگاه در سه بخش و در طول يك محور اصلي مياني، در سطوح مختلف و منطبق با شيب كوهپايه بينالود بوجود آمده است.
باغ به شكل مربعي محصور، بالاترين بخش اين مجموعه را تشكيل داده است. بخش مياني، سردر ورودي باغ است كه خود به شكل ساختماني زيبا داراي حياطي كوچك است.
اين بخش اتصال باغ را با فضاي سبز شهري يا باغي نيمه محصور كه بخش سوم اين مجموعه را كه رو به دشت نيشابور قراردارد، فراهم آورده است.


فهرست مطالب:
برخي از خصوصيات كلي باغ هاي ايراني:    
باغ و مجموعه قدمگاه- نيشابور    
آرامگاه حافظ (باغ مزار)    
آرامگاه سعدي (باغ مزار)    
گنبد سبز    
الف) موقعيت مكاني و جغرافيايي:    
ب) سابقه تاريخي اثر:    
ج) ويژگيهاي معماري و ساختماني:    
منابع و مآخذ:    


دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 2315 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:4,894 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش