پایان نامه علت گرایش نوجوانان و جوانان به ارتباطات اینترنتی و شبکه هاي اجتماعي و مجازی

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی

فهرست مطالب

    عنوان                                                                                              صفحه                      

   چکیده                                                                                                 

فصل اول: کلیات

1-1- پیشگفتار........2

1-2- مقدمه...........4

1-3- طرح مسئله و تعریف آن...................... 6

1-4- ضرورت و اهمیت پژوهش ضرورت تحقیق..................... 8

1-5- اهداف تحقیق...........10

1-6- هدف کلی...10

1-7- اهداف جزئی10

1-6-سوالات تحقیق.......................................................11

1-6-1-سوال کلی.........................................................11

 1-6-2-سوالات جزئی.................................................11

فصل دوم: مروری برادبیات مسئله تحقیق

2-1- مقدمه........13

2-2- تاریخچه اینترنت در جهان و مفهوم آن......................14

2-2-1- مفهوم اینترنت.....................................................14

ادامه­ی فهرست مطالب

2-2-2- تاریخچه اینترنت درایران..................................15

2-3- مبانی نظری.17

2-3-1- ظهور و توسعه اینترنت.....................................17

2-3-2- از آریانت تا اینترنت.........................................20

2-3-3-کاربرد اینترنت...................................................23

2-3-4- برنامه های کابردی اینترنت ..............................24

2-3-5- پیشرفت های آتی..............................................25

2-3-6- تحلیلی مختصر ازکاربران اینترنتی......................26

2-3-7- تعداد کاربران اینترنت.......................................26

2-3-8- مشخصه های کاربران اینترنتی...........................27

2-3-9- اهميت اينترنت در دنياي امروز.........................31

2-3-10- تأثير اينترنت بر فرهنگ نوجوانان....................32

2-4- علت هاي رواني گرايش به اينترنت........................34

 2-4-1- اينترنت و هويت نوجوانان...............................35

2-4-2- خانواده، اينترنت و نوجوانان.............................38

2-4-3- بازي، خريد و سرگرمي در اينترنت...................40

ادامه­ی فهرست مطالب

2-4-4- در باره ي رابطه متقابل نو جواني و استفاده از اينترنت................................................40

2-5- نظریه های مطرح جامعه شناسی درزمینه اینترنت ونقش آن.............................................40

2-5-1- نظريه گافمن و بورديو: عرضه خود در ميدان....40

2-5-2- نظريه استفاده و خشنودي..................................42

 2-5-3- هارولد و رایت................................................42

2-5-4- رایزمن....44

2-5-5-نظریه کاستلز......................................................45

2-5-6- ولمن........47

2-5-7- نظریه مبادله جورج هومنز:.................................48

2-6- پیشینه تحقیق.........................................................50

2-6-1- مطالعات انجام شده در ایران.............................50

2-6-2- ارزیابی مطالعات داخلی....................................52 

2-6-2-1- محاسن و نکات قوت...................................52

2-6-2-2- معایب ونکات ضعف....................................52

2-6-3- تحقیقات خارجی..............................................53

2-6-4- ارزیابی مطالعات خارجی.......................................56

2-6-4-1- محاسن و نکات قوت.........................................56

ادامه­ی فهرست مطالب

2-6-4-2- معایب و نکات ضعف...............57

2-7- چارچوب نظری...............................58

2-7-1- مقدمه..........................................58

2-7-2- نظریه دگرگونی فرهنگی اینگلهارت.59

2-7-3- نظریه کنش ارتباطی هابرماس.........60

2-7-4- نظریه فضای عمومی و کنش ارتباطی62            

2-7-5- نظریه تعادل کارکردی (فرایند جایگزین رسانه جدید و تأثیر آن).....................63      

2-7-6- نظریه خرسندی دنیس مک کوائیل......64

2-7-7- نظریه الگوی استفاده و خشنودی بلاملر و کاتز...............................................65

2-7-7-1- عناصر الگوی استفاده خشنودی.....66

2-7-8- مدل های نظریه مرتبط کیفیت زندگی.68

2-7-8-1- کنیگ وهنیدس(1998) به نقل از اسپیکر....................................................69

2-7-9-  نظریه استفاده و رضامندی                دنیس مک کوتئیل........................................70

اصول نظریه استفاده و رضامندی...........................71

2-7 - مدل تحقیق.............................................72

2-8- فرضیه های تحقیق...............................................73

 

ادامه­ی فهرست مطالب

2-8-1 فرضیه کلی تحقیق........................................................73

2-8-2 فرضیه های  جزئی تحقیق............................................73

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- روش تحقیق.....75

3-2- جمعيت آماری.....................................................75

3-3- نمونة آماری و شیوة  نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.....................................................76

3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات....................................77

3-5- شیوة جمع آوری اطلاعات....................................77

3-6- تعریف و سنجش متغیرها.......................................78

3-7- معرفی متغیر های مورد نظر و تعاریف مفهومی وعملیاتی................................................78

3-7-1- متغیر محدویت ارتباطات جمعی.........................78

3-7-1-1 تعریف نظری..................................................78

3-7-1-2- تعریف عملیاتی...........................................78

3-7-2- متغیر بررسی کیفیت زندگی ورضایت اززندگی79

3-7-3- متغیر استفاده وبهره مندی ازاینترنت..................79

3-7-4- متغیر پایگاه اقتصادی واجتماعی خانواده..........79


ادامه­ی فهرست مطالب

3-7-4-1- پایگاه اجتماعی اقتصادی..........................79

3-7- 5- منغیرجنس.......................................................81

3-7-6- متغیر پایگاه اقتصادی واجتماعی خانواده..........81

3-7-7- متغیر محدویت ارتباطات جمعی.......................82

3-7-8- متغیر بررسی کیفیت زندگی و رضایت اززندگی.........................................................82

3-7-9- متغیر رضایتمندی  از خدمات اینترنت..............83

3-7-10- میزان استفاده از اینترنت.................................84

3-8- اعتباروروایی وپایایی............................................84

3-9- واحد تحلیل85

3-10- روشها و ابزار تجزیه و نحلیل داده ها.................86

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-مقدمه...........88

4-1 -1- توزیع افراد نمونه بر اساس جنس....................88

4-1-2- متغیر سن89

4-1-3- توزيع افراد نمونه بر اساس پایه تحصیلی..........90

4-1-4- میزان تحصیلات پدر........................................91

4-1-5- میزان تحصیلات مادر.......................................92

4-1-6- میزان درآمد خانواده.........................................93

ادامه­ی فهرست مطالب

4-1-7- متغیر رضایتمندی از اینترنت.............................94

4-1-8- متغیر رضایت از زندگی....................................96

4-1-9- متغیر محدودیت های ارتباطات اجتماعی..........98

4-1-10- متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده........100

4-1-11- متغیر گرایش به استفاده از اینترنت..................101

4-1-12- متغیر رضایتمندی از اینترنت...........................104

4-1-13- متغیر رضایت از زندگی.................................106

4-1-14- متغیر محدودیت های ارتباطات اجتماعی.......108

4-2- نتایج استنباطی دو متغیره پژوهش..........................110

4-2-1- آزمون فرضیه اول.............................................110

4-2-2- آزمون فرضیه دوم............................................111

4-2-3- آزمون فرضیه سوم...........................................112

4-2-4- آزمون فرضیه چهارم........................................113

4-2-5- آزمون فرضیه پنجم..........................................114

4-2-6- تحلیل رگرسیون چند متغيره براي تحليل رابطه متغیرهای پژوهش...............................119

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- جمع بندی.118

5-2- بحث و نتیجه گیری..............................................119

ادامه­ی فهرست مطالب

5-3- محدوديت هاي تحقيق.........................................125

5-4- پیشنهادات تحقیق................................................126

منابع ومآخذ........129

پیوست(پرسشنامه)........................................131

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                               صفحه                                    

فصل دوم :مروری بر ادبیات مسئله تحقیق                                                                                                 

جدول 2-1:توزیع روند برگزاری روز ولنتاین از 1379تا1385......53

فصل سوم: روش تحقیق

جدول شماره (3) نتايج آزمون آلفاي كرونباخ متغيرهاي پژوهش........................107

 فصل جهارم :تجزیه و تحلیل داده ها

جدول 4-1:توزیع فراوانی افراد نمونه براساس جنسیت................88

جدول 4-2:آماره های توصیفی مربوط به متغیر سن......................89

جدول4-3:توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب پایه تحصیلی....................90

جدول4-4:توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات پدر.................91

جدول4-5:توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر...............92

جدول4-6:توزیع پاسخگویان برحسب میزان درآمد خانواده......93

جدول 4-7:آماره های توصیفی مربوط به متغیررضایت مندی  از اینترنت.................94

جدول4-8:توزیع پاسخگویان براساس میزان رضایت مندی ازاینترنت....................95

جدول 4-9:آماره های توصیفی مربوط به متغیررضایت اززندگی..96

جدول4-10:توزیع پاسخگویان براساس میزان رضایت اززندگی ..97

جدول 4-11:آماره های توصیفی مربوط به متغیر محدودیت های ارتباطات اجتماعی...........................98

جدول 4-12: توزیع پاسخگویان براساس میزان محدودیت های ارتباطات اجتماعی.99

جدول 4-13:آماره های توصیفی مربوط به متغیر پایگاه  اقتصادی اجتماعی............100

جدول 4-14: توزیع پاسخگویان براساس میزان پایگاه  اقتصادی اجتماعی.............101

 

ادامه­ی فهرست جداول

جدول 4-15:آماره های توصیفی مربوط به متغیر گرایش به استفاده از اینترنت.........102

جدول 4-16: توزیع پاسخگویان براساس میزان گرایش به استفاده از اینترنت...........103

جدول4-17:توزیع فراوانی رضایتمندی ازاینترنت از دیدگاه افراد نمونه....................105

جدول4-18:توزیع فراوانی رضایت اززندگی از دیدگاه افراد نمونه...........................107

جدول4-19:توزیع فراوانی محدودیت های ارتباطات اجتماعی از دیدگاه افراد نمونه...........................109

 جدول4-20:نتایج آزمون Tتفاوت میانگین میزان گرایش به استفاده از اینترنت برحسب جنسیت.......101

 جدول4-21:ضریب همبستگی پیرسون بین رضایتمندی ازاینترنت ومیزان گرایش به استفاده ازاینترنت111

جدول4-22:ضریب همبستگی پیرسون بین رضایت اززندگی ومیزان گرایش به استفاده ازاینترنت.......112

جدول4-23:ضریب همبستگی پیرسون بین محدودیتهای اجتماعی وارتباطات ومیزان گرایش به اینترنت113

جدول4-24:ضریب همبستگی پیرسون بین پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده ومیزان گرایش  به اینترنت114

جدول4-25:تبین تاثیر متغیرهای مستقل بر میزان استفاده از اینترنت .........................115

جدول4-26:تجزیه و تحلیل واریانس رگرسیون چند متغیره استفاده از اینترنت ........116

جدول4-27:ضرایب یا بتاها ..116

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                  صفحه

نمودار 4-1. نمودار ستونی توزیع فراوانی افراد نمونه براساس جنسیت....................89

نمودار 4-2. نمودار ستونی توزیع فراوانی افراد نمونه براساس پایه تحصیلی............90

نمودار 4-3. نمودار ستونی توزیع پاسخگویان براساس میزان رضایت مندی از اینترنت.......................95

نمودار 4-4. نمودار ستونی توزیع پاسخگویان براساس میزان رضایت اززندگی.......97.

نمودار 4-5. نمودار ستونی توزیع پاسخگویان براساس میزان محدودیت های اجتماعی و ارتباطات....99

نمودار 4-6. نمودار ستونی توزیع پاسخگویان براساس میزان پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده.......101

نمودار 4-7. نمودار ستونی توزیع پاسخگویان براساس میزان گرایش به استفاده از اینترنت.................103

 





پرسشنامه

باسمه تعالی

باعرض  سلام و خسته نباشید مادر حال تحقیق در مورد عوامل مرتبط با گرایش دانش آموزان به اینترنت هستیم به همین منظور سئوالات طرح شده در اختیار شما قرار گرفته است . خواهشمند است آنها را به دقت خوانده و پاسخ دهید .

الف ) مشخصات  :

1.     جنس  :     مرد   O     زن   O 

2.      سن ..............................

3.     پایه تحصیلی ......................

4.     نام دبیرستان ...........................

5.     تحصیلات پدر :بیسواد   O ابتدایی   O سیکل  O  دیپلم   O   فوق دیپلم  O   لیسانس  O   فوق لیسانس و بالاتر O

6.     تحصیلات مادر:

    بیسواد   O  ابتدایی   O  سیکل  O  دیپلم   O  فوق دیپلم  O  لیسانس  O  فوق لیسانس و بالاتر  O

7.     میزان درآمدخانواده شما چقدر است ؟

  الف.کمتراز200هزارتومان O   ب.201هزارتا400هزارتومان O

  ج.401هزارتا600هزارتومان O د.601هزارتا800هزارتومان O

  و.801هزارتا1میلیون تومان O ه. بیشتراز1میلیون تومانO

8.     آیا دارای  کامپیوتر شخصی هستید ؟   بلی  O     خیر  O    

9.     آیا با نحوه استفاده از امکانات موجود در اینترنت آشنا هستید ؟    بلی  O   خیر   O  

10.                        در صورت مثبت بودن پاسخ آیا از اینترنت به طور مستمر استفاده می کنید ؟

    خیلی کم  O   کم  O    در حد معمول   O   زیاد  O خیلی زیاد  O

11. در طول هفته چند بار صرف این کار می کنید ؟................................

12. بیشتر در چه مکان هایی از اینترنت استفاده می کنید ؟

      خانه  O    مدرسه  O    کافی نت  O    سایر O  

13. آیا از موتورهای جستجو گر استفاده می کنید ؟    بلی  O     خیر  O  

14.                        بیشتر در چه زمینه های از موتور های جستجو استفاده می کنید

   الف. مطالب علمی اموزشی      O                          ج.  مطالب فرهنگی و هنری    O

  ب .  موضوعات سرگرمی و بازیهای آنلاین O           د .مطالب سیاسی ، اجتماعی  اقتصادی  O

15.                         آیا از نرم افزارهای آموزشی استفاده میکنید؟    بلی  O     خیر  O    

16.                        درصورت مثبت بودن پاسخ در چه زمینه هایی از این نرم افزارها استفده می کنید ؟

   الف. رشته درسی خود     O     ب.  آموزشهای متفرقه O    

17.                        میزان استفاده خود از این نرم افزارها را در طول هفته بنویسید ...................ساعت

18.                        به چه میزان تمایل به استفاده از اینترنت دارید ؟

   خیلی کم  O     کم  O    در حد معمول   O   زیاد  O    خیلی زیاد  O

19.                       تاچه حد اینترنت رضایتمندی خاطر شما را فراهم میکند ؟

        خیلی کم  O    کم  O    در حد معمول   O     زیاد  O    خیلی زیاد  O

20.                        مطالب اینترنت چه مقدار از نیازها یا اطلاعات شما را برآورده می سازد ؟

   خیلی کم  O    کم  O   در حد معمول    O     زیاد  O     خیلی زیاد  O

21.                        کدامیک ازموارد زیراصلی ترین مانع در راه توسعه کاربردی خود از اینترنت می دانید ؟

الف. هزینه ها یا امکانات و خدمات   O

ب . عدم دسترسی آسان O   

ج.  پیچیده بودن کاربرد این رسانه نوین  O

د. عدم دسترسی کافی به زبان در این رسانه  O

ه. سایر  نام ببرید   ................................ O

22.                        آیا شما از انرژی کافی برای انجام فعالییت های زیاد روز مره تان برخوردارید؟

   خیلی کم  O   کم  O   در حد معمول   O   زیاد  O   خیلی زیاد  O

23.                        چقدر از توانایی و ظرفیت خودبرای انجام فعالیت های روزانه زندگیتان راضی هستید ؟

   خیلی کم  O    کم  O   در حد معمول   O  زیاد    O    خیلی زیاد  O

24.                        آیا شما قادر به پذیرش و قبولی فیزیک و وضعیت ظاهری بدنتان هستید ؟

   خیلی کم   O   کم  O   در حد معمول   O   زیاد  O     خیلی زیاد  O

25.                        چقدر از سلامتی تان راضی هستید ؟

  خیلی کم   O  کم  O    در حد معمول   O    زیاد  O       خیلی زیاد  O

26.                         قدر زندگیتان را پرمعنا و مفهوم احساس می کنید ؟

    خیلی کم  O   کم  O    در حد معمول   O  زیاد   O        خیلی زیاد  O

27.                        چقدر به درک و تمرکز خود با محیط پیرامونتان هستید ؟

     خیلی کم  O     کم  O    در حد معمول   O     زیاد  O   خیلی زیاد  O

28.                        چقدر احساسات منفی نظیر کج خلقی ، یاس ، نوامیدی اضطراب و افسردگی دارید ؟

    خیلی کم  O    کم  O      در حد معمول   O     زیاد  O     خیلی زیاد  O

29.                        چقدر از سلامت روانی تان راضی هستید؟

        خیلی کم  O   کم  O      در حد معمول   O        زیاد  O        خیلی زیاد  O

30.                        چقدر نسبت به حمایتهای اجتماعی که از دوستانتان دریافت میکنید راضی هستید ؟

    خیلی کم  O  کم  O   در حد معمول    O   زیاد  O        خیلی زیاد  O

31.                        چقدر از مهارت های ارتباطی تان راضی هستید ؟

   خیلی کم  O  کم  O   در حد معمول    O    زیاد  O        خیلی زیاد  O

32.                        چقدر از نحوه روابط اجتماعی تان راضی هستید ؟

  خیلی کم  O   کم  O    در حد معمول    O   زیاد  O        خیلی زیاد  O

33.                        چقدر از اطلاعاتی که مورد نیاز زندگیتان باشد در دسترس شما است

   خیلی کم  O   کم   O   در حد معمول    O   زیاد  O        خیلی زیاد  O

34.                        آیا شما احساس می کنید که اینترنت به سودمندی و آرامش محیط زندگیتان کمک می کند؟

      خیلی کم  O    کم  O  در حد معمول   O    زیاد  O        خیلی زیاد  O

35.    آیا شما اساسا" معتقدید که اینترنت به بهبود وارتقائ زندگی شخصی تان کمک کرده است؟

   خیلی کم  O   کم  O    در حد معمول   O      زیاد  O        خیلی زیاد  O

36.                        آیا درصورت عدم دسترسی دراز مدت به اینترنت مشکلی درروند معمول امورروزمره زندگی شما بروز میکند ؟

     خیلی کم  O  کم  O    در حد معمول   O      زیاد  O      خیلی زیاد  O

37.                        در صورت پاسخ مثبت به سئوال  میزان آن چقدر است ؟

   خیلی کم  O     کم  O     در حد معمول   O     زیاد  O      خیلی زیاد  O

38.                        آیا شما احساس می کنید که ارتباطات اینترنتی به تطابق و سازگاری تان با استرس های روزمره کمک کرده است ؟

   خیلی کم  O    کم  O     در حد معمول   O     زیاد  O       خیلی زیاد  O

39.                        آیا فکر می کنید اینترنت می تواند به عنوان عامل افزایش اعتماد به نفس شخصی  شما مورد استفاده قرار گیرد ؟

      خیلی کم  O   کم  O    در حد معمول   O   زیاد  O        خیلی زیاد  O

40.                        آیا احساس می کنیدکه اضطرانتان در زمان صحبت با مردم به صورت آنلاین کمتراز صحبت رودر رو است ؟

    خیلی کم  O      کم  O     در حد معمول   O       زیاد  O        خیلی زیاد  O

41.                        آیافکر می کنید که افرادکاربر اینترنت از مهارتهای اجتماعی ضعیف برخوردار هستند و اغلب تنهاهستند ؟  

    خیلی کم   O    کم   O    در حد معمول   O        زیاد  O        خیلی زیاد  O 

42.                        آیا بکارگیری اینترنت با بروز مشکلات اجتماعی بین شما و خانواده و دوستانتان شده است ؟

    خیلی کم  O       کم  O      در حد معمول   O        زیاد  O        خیلی زیاد  O

43.                        آیا اینترنت جایگزین دیگر سرگرمی های شما ( ورزش ، سینما و غیره ..........) میشود ؟

    خیلی کم  O       کم  O      در حد معمول   O        زیاد  O        خیلی زیاد  O 

44.                        آیا از اینترنت برای یافتن پاسخ به ابهامات مذهبی ، پزشکی و روان شناختی ......... استفاده می کنید ؟

    خیلی کم  O       کم  O      در حد معمول   O        زیاد  O        خیلی زیاد  O  

 

 


دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 3073 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 161

حجم فایل:325 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانشكده ي علوم انسانی ، گروه جامعه شناسی
    پايان نامه براي دريافت درجه ي كارشناسي ارشد «M.A.»
    گرایش: جامعه شناسی