پایان نامه مدیریت گردشگری

دسته بندي : علوم انسانی » گردشگری و توریسم

مقدمه

سفر پدیده ای است که تبدیل به فعالیتی رایج در بخش عظیمی از جهان مدرن شده است. در نتیجه آن صنعت گردشگری تبدیل به صنعتی برجسته در سطح جهان شده است. افزایش درآمد قابل تصرف و همچنین افزایش اوقات فراغت شیوه ای جدید از زندگی را باعث شده است که در آن گردشگری و سفر نقش چشم گیری دارند (cracolici, 2008).

علی رغم موانع و محدودیت های بسیار صنعت گردشگری مانند- اثر شدید نوسانات فصلی در تقاضا،دوره ی نسبتا محدود فعالیت های گردشگری وبودجه  عظیم برای آغاز ساخت زیر ساخت ها و روبناهای گردشگری- بسیاری از کشورهای جهان، این صنعت را به عنوان بهترین مدل برای توسعه ی اقتصادی انتخاب کرده اند .درسال2007میلادی بیش از 903میلیون نفر در دنیا به قصد گردشگری مسافرت کرده اند که این رقم نسبت ـسال2006میلادی رشدی برابر با6.6 درصد داشته است .در این میان فرانسه به تنهایی درسال2007 میلادی پذیرای بیش از 75میلیون گردشگر بوده است; اماعلی رغم گسترش روز افزون وپرشتاب صنعت گردشگری در سطح دنیا و با وجود منابع فراوان ،آمارهای موجود حاکی از عدم موفقیت این صنعت در کشور ایران است به طوری که در سال 2003میلادی کشور ایران به لحاظ جذب گردشگر از بین 200 کشور جهان در مقام 70،بین کشورهای جنوب آسیا از میان 9 کشور دارای مقام 2ودر کشورهای راه ابریشم مقام13رابین19کشور دارا بوده است(WTO,2008,volume 6).

همچنین با مرور برنامه اول، دوم وسوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور و مقایسه ی آن باآمار و نتایج حاصل به وضوح دیده میشود که این صنعت هرگز به اهداف تعیین شده خود نرسیده است و این امر در حالی است که اهداف تعیین شده  برای این صنعت چنان هم غیر قابل دسترس نبوده است.

صنعت گردشگری امروزه نسبت به گذشته متنوع تر و پیچیده تر شده است .امروزه گردشگران بجای اقامت های طولانی ،اقامت کوتاه مدت تری در مقاصد گردشگری داشته است ،اما برتعداد سفرهای خود افزوده اند .آنها تاکید بیشتری بر محیط زیست مقاصد داشته ،ارزش بیشتری را نسبت به هزینه کرد خود انتظار دارند و متقاضی ارائه خدمات بهتری میباشند. برای موفقیت در زمینه ی گردشگری ،یک منطقه باید از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایداری داشته وبه منظور داشتن پایداری ،باید به دقت برنامه ریزی ومدیریت شود وعوامل مختلف را در ملاحظات خود مورد توجه قرار دهد(Clarke,2002:1).

باید به این نکته ی مهم توجه داشت که گردشگری به شدت به یک تجارت رقابتی برای مقصد های گردشگری در سطح دنیا تبدیل شده است. مزیت رقابتی دیگر تنها وجود منابع طبیعی، فرهنگی-اجتماعی و تاریخی نیست، بلکه مزیت رقابتی به طور فزاینده ای انسان ساخت شده، منتج از علم ،نوآوری و تکنولوژی اطلاعات است. به عنوان مثال در شهرستان شهرکرد (به عنوان مورد مطالعه این پژوهش)، وجود منابع گردشگری طبیعی و تاریخی- فرهنگی غنی نمی تواند تعیین کننده سهم بازار گردشگری این شهرستان باشد، بلکه چگونگی مدیریت وبرنامه ریزی توسعه مقاصد است  که به وجود آورنده مزیت رقابتی برای این شهرستان خواهد بود.

دسته بندی: علوم انسانی » گردشگری و توریسم

تعداد مشاهده: 2432 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

تعداد صفحات: 130

حجم فایل:939 کیلوبایت

 قیمت: 70,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فهرست مطالب
    عنوان صفحه
    فصل اول: طرح مسأله
    مقدمه 3
    1-1- طرح مسئله 5
    1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق 8
    1-2-1 - ضرورت توسعه گردشگری در منطقه نمونه گردشگری سامان ـ زاینده رود 10
    1-3- اهداف تحقیق 12
    1-3-1- اهداف اصلی 12
    1-3-2- اهداف کاربردی 13
    1-4- سوالات تحقیق 13
    1-5- تعریف واژه های عملیاتی تحقیق 13
    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
    مقدمه 17
    2-1- تعریف و مفهوم نظام گردشگری 18
    2-1-1- تعریف گردشگری 18
    2-2- ضرورت توسعه گردشگری 19
    2-3- تنگناها و مشکلات عمده صنعت توریسم در ایران 20
    2-4- انواع توسعه در مقصدهای گردشگری 21
    2-4-1- پاتوق یا مقصدهای تفرجگاهی و ییلاقی 21
    2-4-2- شهرهای فستیوال و کنگره ای 22
    2-4-3- شهرهای هنری و موزه ای 22
    2-4-4- شهرهای فرهنگی 23
    2-4-5- شهرهای مذهبی و زیارتگاهی 23
    2-5- گردشگری شهری 23
    2-6- اهمیت برنامه ریزی 24
    2-7- انواع برنامه ریزی 25
    2-7-1- برنامه ریزی محلی 25
    2-7-2- برنامه ریزی کلان 25
    2-7-3- برنامه ریزی اقتصادی 25
    2-7-4- برنامه ریزی اجتماعی 26
    2-7- 5- برنامه ریزی بخشی(میکرو) 26
    2-7-6- برنامه ریزی از پایین به بالا(غیر متمرکز) 26
    2-7-7- برنامه ریزی از بالا به پایین(متمرکز) 27
    2-7-8- برنامه ریزی جامع 27
    2-7-9- برنامه ریزی منطقه ای 27
    2-8- برنامه ریزی جهانگردی 28
    2-8-1- اهمیت برنامه ریزی جهانگردی 29
    2-8-2- نیاز به برنامه ریزی جهانگردی 29
    2-9- برنامه ریزی راهبردی 30
    2-10- برنامه ریزی در مقصد 31
    2-11- مدل داکسی 32
    2-12- رویکردهای برنامه ریزی 34
    2-13- ادبیات توسعه پایدار 36
    2-13-1- برنامه ریزی برای توسعه پایدار 36
    2-14- رویکردهای برنامه ریزی توسعه مقصد گردشگری 40
    2-14-1- رویکرد برنامه ریزی استراتژیک گردشگری 40
    2-14-2- رویکرد برنامه ریزی زیست محیطی 41
    2-14-3- رویکرد برنامه ریزی جامعه محور 43
    2- 15- کانون های گردشگری 43
    2- 15-1- اهمیت کانون های گردشگری 44
    2- 15-2- توسعه کانون های گردشگری 45
    2-16- رقابت پذیری مقاصد گردشگری 47
    2-17- شناخت ویژگی های طبیعی و محیطی محور زاینده رود 48
    2-17-1- بررسی ساختار تقسیمات فضایی کالبدی منطقه 50
    2-17-2- موقعیت جغرافیایی و طبیعی 50
    2-17-3- زمین شناسی محور زاینده رود 51
    2-17-4- شناسایی و بررسی وضعیت و زمینه های کلان گردشگری محور زاینده رود 52
    2-18- شهرستان شهرکرد 53
    2-19- برنامه ریزی گردشگری منطقه نمونه گردشگری سامان ـ زاینده رود 54
    2-20- برنامه ریزی فیزیکی و جمعیتی بازارهای گردشگری منطقه نمونه گردشگری سامان 58
    2-20-1- مشخصات بازار های بالقوه منطقه نمونه گردشگری سامان ـ زاینده رود 58
    2-21- معرفی اجمالی سامان 62
    2-21-1- سامان 62
    2-21-2- موقعیت جغرافیایی 64
    2-21-3- سابقه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی 64
    2-21-3-1- وجه تسمیه 64
    2-21-3-2- سابقه تاریخی 65
    2-21-4- شرایط اقلیمی 67
    2-21-5- ترکیب جمعیتی شهر سامان 68
    2-21-6- تفریحگاه های سامان 68
    2-21-7- منابع و جاذبه های گردشگری منطقه در وضع موجود 68
    2-21-8- وضعیت بهره برداری از جاذبه های منطقه 73
    2-22- پیشینه تحقیق 73
    2-22-1- منابع داخلی 73
    2-22-2- منابع خارجی 77
    2-23- جمع بندی و نتیجه گیری 82
    فصل سوم:روش تحقیق
    مقدمه 84
    3-1- روش تحقیق 85
    3-2- جامعه آماری 86
    3-3- قلمرو زمانی 86
    3-4- قلمرو مکانی 86
    3-5- روش نمونه گیری 87
    3-6- روش گردآوری اطلاعات 88
    3-7- پرسشنامه 89
    3-7-1- روایی پرسشنامه 90
    3-7-2- پایانی پرسشنامه 91
    3-7-3- شاخص های تحقیق 92
    3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 93
    3-8-1- آمار توصیفی 94
    3-8-2- آمار استنباطی 95
    3-9- خلاصه فصل 95
    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
    مقدمه 97
    4-1- یافته های توصیفی پژوهش 98
    4-2- یافته های مربوط به سوالات پژوهش 103
    4-3- خلاصه فصل 111
    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
    مقدمه 113
    5-1- بحث و نتیجه گیری 114
    5-2- تدوین شرایط لازم برنامه ریزی توسعه مقاصد گردشگری 116
    5-3- پیشنهادات 118
    5-3-1- پیشنهادات کاربردی مبتنی بر این پژوهش 119
    5-3-2- پیشنهادات به سایر محققین 120
    5-4- محدویت های تحقیق 121
    منابع و مأخذ 123
    پیوست


    فهرست جداول
    عنوان صفحه
    جدول(2-1) پارادایم های توسعه 38
    جدول(2-2) افراد و سازمان های درگیر در گردشگری 39
    جدول(2-3) جمعيت شهرستان شهركرد در سال 1390 53
    جدول(2-4) جاذبه هاي گردشگري حوزه فراگير منطقه نمونه گردشگري سامان- 55
    جدول(2-5) تقويم گردشگري منطقه نمونه گردشگري سامان 57
    جدول(2-6) جمعيت بازارهاي بالقوه هدف 59
    جدول(2-7) مشخصات بازارهاي بالقوه هدف 60
    جدول(2-8) هدف از سفر در گروه هاي هدف گردشگري 60
    جدول(2-9) پيش بيني مدت اقامت بازار هدف 61
    جدول (2-10) تعيين سهم منطقه نمونه گردشگري سامان از بازار هاي بالقوه هدف 61
    جدول (3-1) ضرایب آلفای کرونباخ به تفکیک رویکردها 92
    جدول(3-2) مقدار کلی آلفای کرونباخ 92
    جدول(4-1) وضعیت نمونه تحقیق بر اساس سن 98
    جدول(4-2) تحلیل کلی نمونه بر اساس سن 99
    جدول(4-3) وضعیت نمونه تحقیق بر اساس جنسیت 100
    جدول(4-4) وضعیت نمونه تحقیق بر اساس مدرک تحصیلی 101
    جدول(4-5) میانگین عوامل تبیین کننده رویکرد برنامه ریزی زیست محیطی 102
    جدول(4-6) میانگین عوامل تبیین کننده رویکرد برنامه ریزی جامعه محور 104
    جدول(4-7) میانگین عوامل تبیین کننده رویکرد برنامه ریزی استراتژیک 105
    جدول(4-8) بررسی بیشترین تاثیر هدفها بر رویکردهای توسعه گردشگری سامان 106
    جدول(4-9) آزمون تحلیل واریانس بین میانگین های برنامه ریزی زیست محیطی 107
    جدول( 4-10 ) آزمون تحلیل واریانس بین میانگین های برنامه ریزی استراتژیک 108
    جدول( 4-11 ) آزمون تحلیل واریانس بین میانگین های برنامه ریزی جامعه محور 110









    فهرست اشكال و نقشه ها
    عنوان صفحه
    شکل(1-1) مراحل انجام کار 15
    شكل(2-1) اولویت بندی محیط فیزیکی 42
    شکل(2-2) تعادل میان اجزای مربع گردشگری پایدار 46
    شکل(4-1) و ضعیت نمونه بر اساس سن 99
    شکل(4-2) وضعیت نمونه بر اساس جنسیت 100
    شکل(4-3) وضعیت نمونه بر اساس مدرک تحصیلی 101
    شکل(5-1) ملاحظات لازم برای تنظیم برنامه توسعه گردشگری 118
    نقشه(2-1) موقعیت منطقه در تقسیمات سیاسی کشور 56