پروژه کارآفرینی تاسیس مهد کودک
دسته بندي :
کارآفرینی »
خدماتی و آموزشی
مقدمه:کودکان بین 2 تا 6 سالگی، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا ، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری میکنند. طی 30 سال گذشته، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدکودک میروند، افزایش یافته است. این روند عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. در حال حاضر، مادران 67 درصد از کودکان پیش دبستانی شاغل هستند. کودکستان، برنامهای است که هدف آن بالا بردن سطح رشد کودکان 2 تا 5 ساله است و بر تجربههای آموزشی تاکید میوزد.
در مقابل، مهدکودک، انواع تدارکات برای سرپرستی فرزندان والدین مشاغل را در بر میگیرد و این تدارکات در خانه کودک ارائه میشوند. بررسیها نشان میدهد که والدین، اغلب کودکستان را به مهدکودک ترجیح میدهند. بسیاری از کودکستانها ، ساعت کار خود را از نیمه وقت به تمام افزایش دادهاند تا به نیازهای والدین شاغل پاسخ دهند. وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگهدارد و آنها را خوب تغذیه کند. مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد ، تجربیات آموزش با کیفیت عالی برای کودکان فراهم آورد.
برنامههای کودکستانها متنوع است، که از مراکز کودک محروم تا معلم محور در نوسان هستند. در کودکستانهای کودک محور، معلمان فعالیتهای گوناگون را ارائه میدهند که کودکان میتوانند از بین آنها انتخاب کنند و قسمت عمده روز، در بازی آزاد هدف میشود. در مقابل، کودکستانهای تحصیلی ، معلمان برنامه را تنظیم کنند. در این کودکستانها، به کودکان حروف الفبا، اعداد، رنگها، شکلها، مهارتهای تحصیلی را از طریق تکرار و تمرین، آموزش میدهند و بر بازی تاکید نمیشود.
به رغم نگرانی جدی درباره مناسب بودن این پرورش، به معلمان کودکستانی فشار میآورند که روی آموزش تحصیلی رسمی، تاکید کنند. انگیزه ایجاد این گرایش، اعتقاد عموم به این موضوع است که آموزش تحصیلی در سنین پایینتر، پیشرفت نهایی جوانان را بهتر میکند. اما تاکید بر آموزش تحصیلی رسمی در اوایل کودکی، انگیزش و سایر جنبههای رشد هیجانی را تضعیف میکند.
کودکان 3 تا 6 ساله در کلاسهای کودک محور، در مقایسه با کودکان کلاسهای معلم محور، به تواناییهای خود بیشتر پی بردند، مسائل چالشانگیز را بیشتر ترجیح دادند، کمتر جویای تائید بزرگترها و نگران مدرسه بودند. در بررسی دیگری ، کودکان 4 ساله در کودکستانهای کودک محور، در ارزیابیهای تحصیلی، زبان، مهارتهای حرکتی و زبان، از کودکانی که در کودکستانهای تحصیلی بودند، نمرههای بیشتری کسب کردند.
فهرست مطالب:فصل اول: کلیات1-1 مقدمه
1-2 نام کامل طرح و محل اجرای آن
1-3 مشخصات متقاضیان
1-4 دلایل انتخاب طرح
1-5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه
1-6 وضعیت و میزان اشتغالزایی
تاریخچه و سابقه مختصر طرح
اجزای سازنده یک مهد کودک با کیفیت عالی
آیا مهد کودک ، ایمنی دلبستگی در نوباوگی را تهدید میکند؟
آینده بحث
آشنایی كودك با مهد كودك
چگونه بچه هاییراكه تمایلی به مهد كودك ندارند ، متقاعد كنیم؟
چطور ساعت خواب كودكان را تنظیم كنیم؟
اهمیت مهد كودك
بهره وری اقتصادی
صرفه جویی در مخارج
تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی
كمك به مراقبین كودكان و مادرها
بسیج اجتماعی
اجتماعی شدن كودكان
نقش مهدکودک را در تربیت کودکان جدی بگیریم
مهدکودک ها تا چه اندازه در پیمودن این مسیر موفق بوده اند؟
نقش مهدکودک در بهبود روابط والدین و فرزند
کودک به چه کسی تعلق دارد؟
چگونگی روابط معلم با اولیا
وظایف معلم در کار با والدین
بررسی اثرات مراقبتهای روزانه (مهدکودک) بر کودکان
فصل دوم: روش انجام کار گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از مهد کودک بهاران (خیابان شهید بابایی- کوچه 27)
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
فهرست مواد مصرفی مورد نیاز
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار
توجیه اقتصادی محصول
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت
فصل سوم: امور مالی طرحمیزان سرمایه گذاری
محاسبه هزینه ها
هزینه های جاری طرح
هزینه های ثابت و متغییر تولید
محاسبه سود و زیان ویژه
تاسیسات مورد نیاز
وسایل نقلیه
تاسیسات اداری
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های ثابت طرح
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی
حقوق و مزایای پرسنل تولیدی
هزینه سوخت و انرژی
استهلاک و تعمیر و نگهداری
فصل چهارم: جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهاداتنتایج حاصله از اجرای طرح
منابع و ماخذ
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده در اجرای طرح کارآفرینی و ارائه دانشجویی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش